Na 2017 tot 800 minder banen in de Rotterdamse containersector

605

ROTTERDAM – Het aantal banen in de containersector in de Rotterdamse haven vermindert vanaf 2017 tussen de 200 en 800. Vertegenwoordigers van de bedrijven in de containersector, het Havenbedrijf Rotterdam en de vakbonden FNV Havens en CNV Vakmensen kwamen na verschillende overleggen tot deze conclusie en formuleerden uitgangspunten over oplossingen voor het werkgelegenheidsprobleem.

RWG betreurt afwijzing bondenHet overleg had ten doel tot gezamenlijke conclusies te komen met betrekking tot de werkgelegenheidsontwikkeling in de containersector in Rotterdam (containerterminals en de verhurende bedrijven) voor de jaren tot en met 2019.
De partijen zijn tot de volgende gezamenlijke conclusies gekomen:
– Het is waarschijnlijk dat het totaal aantal banen in de containersector gedurende bovengenoemde periode zal afnemen.
– Als er sprake is van afname van het totaal aantal banen, zal die waarschijnlijk niet eerder plaatsvinden dan vanaf 2017.
– De mate waarin eventueel werkgelegenheidsverlies optreedt, is sterk afhankelijk van allerlei factoren, waaronder een aantal economische, die moeilijk te voorspellen zijn.
– Op grond van drie door FNV Havens geschetste scenario’s voor het verschuiven van lading tussen de containerterminals (huidige en de nieuwe op Maasvlakte 2) is de verwachting dat het totale banenverlies in 2019 tussen de 200 en 800 zal bedragen.

Drie scenario’s

Op grond van het bovenstaande adviseren de partijen de overlegpartners die zich zullen buigen over oplossingen voor het werkgelegenheidsprobleem het volgende als uitgangspunt te nemen.
– Omdat ook veel andere scenario’s denkbaar zijn en de andere variabelen die de werkgelegenheidsontwikkeling beïnvloeden moeilijk zijn te voorspellen, dienen oplossingen te worden geïnventariseerd voor drie scenario’s:
I. Een situatie waarin in de containersector per 2019 200 tot 300 banen verloren gaan;
II. Een scenario waarin in de containersector per 2019 450 tot 550 banen verloren gaan;
III. Een scenario waarin in de containersector per 2019 700 tot 800 banen verloren gaan.
– Partijen adviseren het rekenmodel van Berenschot te hanteren voor het doorrekenen van de werkgelegenheidseffecten van verschillende mogelijke oplossingen.
– Partijen adviseren om de “CER” (container exchange route of interne baan) nadrukkelijk als oplossingsmogelijkheid voor eventueel verlies aan werkgelegenheid te bespreken. (Bron: FNV Havens)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief