Rederij MSC mag verhuizen naar Deurganckdok in Antwerpen

328

Rederij MSC mag van het Havenbedrijf Antwerpen verhuizen naar het Deurganckdok in de Antwerpse haven. Het Havenbedrijf gaat na de markttoetsing nu kijken hoe het voorgestelde project van MSC kan gerealiseerd worden.

MSC gaf in het najaar van 2013 aan dat het voor haar toekomstige groei in de haven van Antwerpen naar het Deurganckdok zou willen uitwijken, aangezien de rederij haar limieten heeft bereikt in het Delwaidedok. Niet alleen inzake terminalcapaciteit –het afgelopen jaar werd er 4,6 miljoen TEU behandeld- maar ook inzake de grootte van de schepen die ze achter de MSC vervolgt reis na tijdelijke reparatie aan de rompsluizen kan brengen. Wanneer MSC straks schepen van 16.000 en 18.000 TEU wil inzetten, is behandeling achter de Berendrechtsluis niet langer mogelijk.

Mobiliteit
Het Havenbedrijf verwacht met de verhuizing geen problematische impact voor de mobiliteitsafwikkeling van en in Beveren en Antwerpen. ‘Studies tonen aan dat 18,8% van al het verkeer op de Antwerpse wegen vrachtverkeer is. Van dat aantal kan slechts 4,6% op de wegen rond Antwerpen als havengerelateerd vrachtverkeer worden beschouwd. De verhuisoperatie zal aan deze percentages nauwelijks iets veranderen. Bij het ontwerp van het Deurganckdok werd bovendien rekening gehouden met de verkeersstromen die voortvloeien uit een optimale benutting van het dok.’

Modal shift
De eventuele positionering van MSC en P3-partners aan het Deurganckdok biedt wat betreft het Havenbedrijf nieuwe opportuniteiten voor de alternatieve vervoersmodi. ‘Het succes van spoor en binnenvaart wordt immers grotendeels bepaald door volume en consolidatie van lading. De aangroei van volume zal het aantal bestemmingen en de frequentie kunnen verhogen wat de aantrekkelijkheid doet toenemen. Het is aan de markt om hier een gepast antwoord op te bieden, maar het Havenbedrijf zal alle partijen stimuleren om op een veerkrachtige manier met deze mogelijkheden om te gaan. De ingebruikname van de Liefkenshoekspoortunnel midden 2014 sluit alvast mooi aan op een eventuele verhuizing van MSC naar het Deurganckdok. De positionering van MSC en P3-partners aan het Deurganckdok kan op die manier een hefboom vormen voor de modal shift.’ (Bron: Havenbedrijf Antwerpen)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter