MSC en Maersk vragen China toestemming samenwerking

512

Maersk Line en Mediterranean Shipping Company (MSC) hebben bij het Chinese Ministerie van Transport officieel een aanvraag gedaan voor de samenwerking met elkaar in 2M. Eerder dit jaar wees China de samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM in de P3-Alliantie nog af. 

De twee containerreuzen kondigden begin juli aan onder de naam M2 via een Vessel Sharing Agreement (VSA) te gaan samenwerken. De samenwerking moet begin 2015 een feit zijn. Een en ander is afhankelijk van de mededingingsautoriteiten. ‘De FMC in de Verenigde Staten en de Europese autoriteiten zijn de volgenden die we gaan benaderen’, melden de containerrederijen.’

MSC en Maersk vragen China toestemming 2M samenwerking21 lijnen

Onder de samenwerking vallen 185 containerschepen met een totale capaciteit van 2,1 miljoen teu. Maersk levert 110 schepen met een totale capaciteit van 1,2 miljoen teu. MSC 75 schepen met een capaciteit van 0.9 miljoen teu.

De samenwerking betreft 21 containerlijnen in de diensten van Azië naar Noord-Europa, van Europa naar de oostkust van de Verenigde Staten en van Azië naar de oost- en westkust van de Verenigde staten.

Efficiency

Het doel van beide rederijen is het delen van elkaars netwerk en daarmee de efficiency vergroten. De voordelen voor de klanten zijn volgens de twee groot. De diensten worden betrouwbaarder, krijgen een hogere frequentie en meer havens krijgen een directe verbinding.

‘P3-light’

De samenwerking in M2 verschilt volgens de rederijen van de eerder door de Chinezen afgewezen samenwerking in de P3-Alliantie. ‘Het marktaandeel wordt veel kleiner en gaat het puur om het delen van schepen.’ (Bron: Maersk)

Lees ook:
‘Samenwerking Maersk en MSC minder bedreigend dan P3’
‘Samenwerking MSC en Maersk beperkt keuzevrijheid verlader’
Samenwerking Maersk en MSC op containerlijnen in ‘P3-light’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief