MOL wil bouwer containerschip Comfort voor de rechter slepen

577

Mitsui OSK Lines (MOL) is een proces tegen scheepswerf Mitsubishi Heavy Industries begonnen vanwege het zinken van de MOL Comfort in juni vorig jaar.

MOL eist compensatie voor het zinken van de MOL Comfort, maar ook voor het verstevigen van de rompen van de zusterschepen MOL Creation, MOL Charisma, MOL Celebration, MOL Courage, MOL Competence, and MOL Commitment.

Actuele foto en video van brand op MOL ComfortSlecht weer
De MOL Comfort brak maandag 17 juni op de Indische Oceaan onderweg van Singapore naar Jeddah. Het weer was slecht. Door nog onbekende oorzaak knakte het schip midscheeps en stroomde water binnen. De 26 bemanningsleden, 11 Russen, 1 Oekraïner en 14 Filippijnen, sprongen in de reddingsboten. Ze werden allemaal gered door passerende schepen. Het was volgens de rederij toen onmogelijk nog op eigen kracht verder te varen.
 Vervolgens zonk eerst het achterschip, later vloog ook het voorschip in brand en zonk eveneens. De MOL Comfort had een capaciteit van 7.041 teu. Het schip was in 2008 gebouwd en voer onder de vlag van de Bahamas.

Stalen platen
De problemen met het geknakte, in brand gevlogen en gezonken containerschip MOL Comfort ontstonden waarschijnlijk in de stalen platen onderaan de romp. De platen begonnen te werken en daarna te scheuren, wat volgens classificatiebureau ClassNK mogelijk leidde tot het knakken van het schip.
Volgens de onderzoekers wijst het binnenstromen van water midscheeps aan de onderkant van de MOL Comfort erop dat de problemen met het containerschip begonnen aan de onderkant van het schip. Daarom werden onder meer de sterkte van de romp en de belastingen daarop onderzocht. Daarvoor werden ook gegevens van eerdere reizen van het schip onderzocht en werden inspecties uitgevoerd aan boord van de zusterschepen. (Bron: IHS)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter