MOL bouwt grootste containerschip ter wereld

858

TOKIO – De Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL) gaat het grootste containerschip van de wereld laten bouwen. Dat heeft MOL-president Koichi Muto onthuld in zijn nieuwjaarsrede. Het schip krijgt een capaciteit van 20.000 TEU.

MOL bouwt grootste containerschip ter wereld‘Ik denk dat velen van jullie zich misschien zorgen maken over onze containerrederij. En het feit is, als je kijkt naar het concurrentievermogen en de winst binnen de industrie, dat we enigszins achter lopen’, gaf Muto toe. ‘Voor zover het structurele probleem waren, hebben we al stappen ondernomen om het bedrijf te hervormen. Daarbij gaat het onder meer over het upgraden van de vloot, met ’s werelds grootste containerschip van 20.000 TEU. Dit moet ons meer concurrerend maken. Want met een wereldwijde economische groei, blijft het vervoer over zee zeker groeien. Op deze manier kunnen ook de containerrederijen, met inbegrip van de containerterminals, blijven groeien.’

Terugkijken

Muto verwacht dat de resultaten van zijn containerrederij over 2014 flink lager zijn dan voorspeld aan het begin van het jaar. ‘We werden het hele jaar heen en weer geslingerd door ruige golven, en daardoor is het een zeer moeilijk jaar geworden. De divisie containervaart toont een aanzienlijk tekort en dit is vooral te wijten aan de lagere vrachttarieven op de routes van Azië naar Zuid-Amerika. En daar kwamen ook de vertragingen bij in de volledige automatisering van de Amerikaanse terminal. En dat allemaal ondanks het toenemende vrachtvolume.’

Nu de grootste

Het grootste containerschip ter wereld is nu nog de CSCL Globe. Dit schip is 400 meter lang en kan 19.000 TEU meenemen. De Globe komt waarschijnlijk 10 januari aan in Rotterdam. Dit is een bezoek om vooral lading te lossen. Het schip kan daardoor gemakkelijker in de volgende havens, Hamburg en Zeebrugge, terecht. De 19e is het schip weer terug op de Maasvlakte om geladen te worden. Hierna gaat de reis in één ruk, door het Suezkanaal, naar Port Klang in Maleisië en dan naar vier grote Chinese havens. (Bron: MOL)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief