‘Modal shift van weg naar spoor en binnenvaart geen succes’

665

ZOETERMEER – Volgens het witboek transport van de Europese Commissie (2011) moet er een aanzienlijke verschuiving plaatsvinden van de weg naar de binnenvaart en het spoor. Dit is beter voor het milieu en het zou files tegengaan. De vele maatregelen en investeringen van de Commissie hebben echter nog weinig zoden aan de dijk gezet: het marktaandeel van de binnenvaart blijft staan op 6,5 procent.

Inspectie begint na zomer met administratiecontroles binnenvaartBeleidsadviseur binnenvaart- en spoorvervoer Laurie d’Hont van verladersorganisatie EVO schrijft dit in een blog. EVO denkt dat er meer nodig is om handelaren en producten te doen overstappen op de binnenvaart. ‘Natuurlijk zorgt een betere vaarweginfrastructuur voor lagere vervoerskosten, maar dat alleen is niet voldoende voor een grotere ‘modal shift’. Voor veel verladers geldt dat hun lading te klein is voor het inschakelen van de binnenvaart.’

Lading bundelen

De ervaring leert dat het bundelen van lading van meerdere verladers nodig is om de modal shift interessant te maken. ‘Daar is externe advisering voor nodig zoals EVO en het Bureau Voorlichting Binnenvaart  (BVB) aantonen. Het project dat EVO en BVB in opdracht van de provincie Overijssel uitvoeren, laat zien dat er voldoende verladers met belangstelling zijn. Belangrijker nog is dat de cijfers aantonen dat er voldoende potentiële lading is voor een modal shift. Ook binnen Europa. Mits daar een goede aanpak voor wordt gekozen.’

Lees het hele blog op de website van de EVO

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief