Minister wil inspectie zeeschepen op basis van het risicoprofiel

561

DEN HAAG – Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil voor de inspectie van zeeschepen toe naar een inspectiesysteem dat gebaseerd is op risicoprofielen. Meer aandacht voor schepen met een slechte track record die gebaseerd is op inspectieresultaten, en minder aandacht voor schepen die het goed doen.

Minister: ‘Nog geen alternatief gehad voor huisvuil binnenvaart’De minister zei maandag bij de opening van de jaarlijkse bijeenkomst van de Port State Control Committee of the Paris MoU on Port State in Noordwijkerhout het New Inspection Regime uit 2011 een goede stap vooruit te vinden. ‘Maar we moeten steeds blijven evalueren om te kijken of we onze ambities ook waarmaken. Ook ben ik voorstander van een Europees en mondiaal gelijk speelveld. Scheepvaart is per definitie mondiaal. Schepen zouden op dezelfde manier moeten worden beoordeeld. Op dit moment zijn we nog niet zo ver. Als voorbeeld noem ik de nieuwe zwavelnorm van 0,1% die in een deel van de Paris MoU-regio per 1 januari van dit jaar is ingegaan. Een goede maatregel omdat dit schone lucht bevordert.’

Handhaving

Schultz vindt het belangrijk dat deze norm op een goede manier wordt gehandhaafd. ‘We moeten voorkomen dat kwaadwillende reders een voordeel kunnen halen uit het niet voldoen aan de maatregel. Dit is typisch een voorbeeld waar harmonisatie van de handhaving voorop zou moeten staan en waar de Paris MoU een grote rol in kan spelen. Uiteindelijk streven alle 27 aangesloten landen naar hetzelfde: veilige scheepvaart, schone zee en goede werk- en leefomstandigheden voor de bemanning.  De inspectieresultaten tonen nut en noodzaak van Port State Control door de Paris MoU overduidelijk aan. In vijftien jaar is het aantal aangehouden schepen gedaald van 9% naar 3%. De schepen zijn aanwijsbaar veiliger en schoner geworden. Ook Nederland heeft hier alle belang bij. Onze maritieme sector is van groot economisch en maatschappelijk belang.’

Inspectie meelopen

Als voorbereiding op de bijeenkomst, liep de minister drie uur mee met inspecteurs in de Rotterdamse haven. ‘Ik heb in de haven van Rotterdam zelf een inspectie gedaan van een bulk carrier met kolen, afkomstig uit the Isle of Man. Dat wil zeggen: gedurende drie uur heb ik incognito meegelopen met de echte inspecteurs. Het was slechts één van de 18.000 inspecties die de 27 landen van de Paris MoU jaarlijks laat uitvoeren. Toch gaf het mij een goede indruk van de praktijk. Ik heb gezien hoe de certificaten werden gecontroleerd die door het vlaggenland waren afgegeven. Ook heb ik vervolgens mee geïnspecteerd of de papieren ook klopten met de praktijk van het schip. De controle ging van schavotje tot machinekamer. Van stuurhut tot kombuis. Het was een prima schip; geen sprake van aanhouding of penalty. Mijn waardering voor het vakmanschap van de inspecteurs is dan ook groot. En mijn motivatie om te zorgen voor een soepele, optimale naleving van de regels met een effectieve inzet van onze middelen, is alleen maar gegroeid.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief