Minister wil einde aan overlast te hoog beladen vrachtwagens

656

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil het aantal te hoog beladen vrachtwagens terugdringen. Ze antwoordt de Tweede Kamer dat ze de verkeersoverlast die hierdoor ontstaat, wil verminderen.

Minister wil einde aan overlast te hoog beladen vrachtwagensDe minister onderzoekt onder meer de mogelijkheid om voor de laatste afslag voor de Velsertunnel een videoscherm te plaatsen waarop camerabeelden te zien zijn van voorbijrijdende vrachtwagens die te hoog zijn. ‘De chauffeur wordt met dit systeem in meer directe zin aangesproken en kan de eerst volgende afslag nemen zodat geen hinder voor het overige wegverkeer ontstaat. Maar naleving van de regels rondom hoogtebeperking is niet alleen een kwestie van handhaving. Ook opleiding en voorlichting zijn hierbij van belang. Om de verkeersoverlast verder terug te dringen blijf ik met Transport en Logistiek Nederland en EVO in gesprek en het belang van hun rol in de voorlichting aan hun achterban.’

Velsertunnel

De Tweede Kamerleden Dik-Faber en Segers (ChristenUnie) wilden van de minister weten waarom in een half jaar tijd meer dan 1.100 chauffeurs bij de Velsertunnel zijn betrapt met een te hoge lading, maar dat er slechts 52 boetes zijn uitgedeeld omdat de politie vaak niet kwam opdagen.

Volgens Schultz is er in het geval van de Velsertunnel weinig marge voor het toelaten van overschrijdingen van de wettelijk toegestane hoogte van vier meter en gaat de hoogtesignalering bij deze tunnel eerder af dan bij andere tunnels. ‘De Velsertunnel is de laagste tunnel van Nederland met een maximale hoogte van 4,17 meter. Rijkswaterstaat (RWS), politie en openbaar ministerie (OM) hanteren de afspraak dat de politie bij een overschrijding van tien centimeter of meer wordt geïnformeerd en ter plaatse komt. Als sprake is van een strafbare hoogteoverschrijding, wordt de chauffeur geverbaliseerd. Bij een kleinere hoogteoverschrijding krijgt de chauffeur van een onderaannemer van Rijkswaterstaat de opdracht om via de pont verder te reizen.’

7.639 meldingen

Bij de Velsertunnel ging het tot en met augustus 2014 om 7.639 hoogtemeldingen. Een groot deel hiervan is via de afrit vóór de tunnel omgeleid. Er waren 1.410 voertuigen nagemeten hoger dan vier meter. Vervolgens hebben 64 meldingen aan de politie plaatsgevonden van een overschrijding van tien centimeter of meer. In 43 gevallen daarvan zijn chauffeurs geverbaliseerd vanwege een overschrijding van het hoogteverbod bij de Velsertunnel. Bij de 21 overige meldingen bleek er uiteindelijk geen sprake te zijn van een strafbare hoogteoverschrijding. Er is dus volgens de minister geen sprake van dat de politie niet kwam opdagen.
Rijkswaterstaat laat bij de renovatie in 2016 de doorrijhoogte van de Velsertunnel vergroten zodat er minder incidenten zullen plaatsvinden met te hoge vrachtwagens. Na deze renovatie voldoet de Velsertunnel aan de Tunnelwet (WARV) die sinds 2013 van kracht is en waaraan alle tunnels in 2019 moeten voldoen. (Bron: Tweede Kamer)

Meer nieuws over de Velsertunnel:
‘Velsertunnel voldoet niet aan de norm, maar is wel veilig’
Vluchtroute Velsertunnel voldoet niet aan Bouwbesluit 2012
Velsertunnel in 2016 negen maanden dicht

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief