Minister Schultz verduidelijkt relingplicht voor de binnenvaart

1003

DEN HAAG – Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft de relingplicht voor binnenvaartschepen verduidelijkt. Volgens de minister vatte ze in eerste instantie de regeling kort samen, maar daardoor ontstond verwarring in de binnenvaart. Schultz gaat op verzoek van Tweede Kamerlid Betty de Boer nauwkeuriger in op de regeling.

Minister investeert miljoenen in logistiekVoor schepen kleiner dan 55 meter met verblijven uitsluitend op het achterschip geldt de relingplicht alleen voor nieuwbouw. Voor schepen kleiner dan 55 meter met verblijven op het voorschip en voor grotere schepen is een overgangstermijn opgenomen waarbinnen ook bestaande schepen moeten worden aangepast. Deze termijn is gezet op 1 januari 2020. Tot die tijd geldt de relingplicht ook bij deze schepen alleen voor nieuwbouw.

Uitgezonderd

Daarnaast zijn een paar specifieke categorieën schepen benoemd die van de relingplicht zijn uitgezonderd. Het betreft om te beginnen duwbakken en sleepschepen zonder verblijven. Deze schepen mogen afzien van een reling, indien aan de buitenkanten van de dekken en gangboorden voetlijsten zijn aangebracht. Een tweede uitzondering geldt tankschepen met een glad dek of een trunkdek. Deze mogen afzien van relingen langs de gangboorden indien de verkeerswegen over de dekken lopen en deze door relingen zijn beschermd. Op plaatsen die niet door relingen zijn beschermd moeten waarschuwingstekens worden aangebracht.

Onduidelijk

Overigens staat op grond van deze regeling nog niet vast dat bestaande schepen in de toekomst ook daadwerkelijk moeten worden aangepast. ‘De relingplicht zoals die nu geldt, is in werking getreden op 1 december 2011. Zij werd vastgesteld als voorschrift van tijdelijke aard met een werkingsduur tot 30 november 2014.  Deze zomer heeft de CCR besloten de werkingsduur van het voorschrift met nog eens drie jaar te verlengen tot 30 november 2017. Aan de inhoud is hierbij niets veranderd.  Dit betekent dat het voorschrift van rechtswege vervalt nog voordat de overgangstermijn voor bestaande schepen afloopt. Om die reden kon ik met verlenging van de werkingsduur instemmen.’

‘Geen voorstander’

Schultz meldt nogmaals dat Nederland geen voorstander is van een relingplicht. ‘Uit onderzoek blijkt dat hetzelfde veiligheidsverhogend effect wordt bereikt met het dragen van een reddingsvest. Maar de andere CCR-lidstaten, met name Duitsland, zijn juist in sterke mate voorstander van relingen. De komende drie jaar wordt gezocht naar een compromis waarmee iedereen kan leven. Bij de uitwerking hiervan zet ik erop in dat bestaande schepen ongemoeid worden gelaten.’ (Bron: Tweede Kamer)

Lees ook:
Akkoord over relingplicht en lichtdoorlatendheid stuurhut
Politici willen dat politiek meer doet aan problemen binnenvaart
ASV: ‘Uitstel CCR eisen niets om tevreden over te zijn’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief