Minister Schultz ziet voorlopig niets in links en rechts inhalen

321
Minister Schultz verlengt laad- en losbesluit binnenvaart met 2 jaar

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ziet niets in links en rechts inhalen, het zogenaamde ‘keep your lane’. Volgens de minister is uit onderzoek gebleken dat op de Nederlandse wegen geen sprake is van onderbenutting van de linkerrijstrook door de regel zoveel mogelijk rechts houden.

‘Keep your lane’ zou de doorstroming kunnen verbeteren. In landen waar dit wordt toegepast heeft dit een  positief effect op het verkeersbeeld. Dit wordt rustiger doordat het aantal rijbaanwisselingen daalt. Vooral op rijbanen met twee rijstroken scoort ‘Keep your lane’ negatief vanwege Minister investeert miljoenen in logistiekde verschillende snelheidslimieten voor personenauto’s en vrachtwagens. Voor drie of meerrijstroken kan de maatregel werken als het vrachtverkeer tot de twee meest rechts gelegen stroken beperkt blijft.

Goed benut
Uit onderzoek in 2011 van TrafficQuest, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft op het gebied van verkeersmanagement, is gebleken dat alle rijstroken op wegen met drie of meer rijstroken goed worden benut. Het veronderstelde probleem onderbenutting van de linkerrijstrook door de regel zoveel mogelijk rechts houden, waar ‘Keep your lane’ mogelijk een oplossing voor kan bieden, is volgens de minister hier niet aanwezig.

Beter benutten
Schultz ziet momenteel nog geen aanleiding om aan te nemen dat een volledige uitrol van ‘Keep your lane’ een positieve bijdrage kan leveren aan de veiligheid en  doorstroming van het verkeer op het hoofdwegennet. ‘Een gedeeltelijke introductie
op wegen met meer dan twee rijstroken is gelet op het onderzoek van TrafficQuest niet noodzakelijk voor de doorstroming.  Om de doorstroming op het hoofdwegennet zo goed mogelijk te laten zijn, zet ik nu vooral in op het ‘Beter benutten’ programma van mijn ministerie. Dit programma bevat maatregelen die de filegevoeligheid op tal van plaatsen moet verminderen. Ook heb ik hoge verwachtingen van nieuwe in-car technologie om de doorstroming in de toekomst verder te verbeteren. Nu is technisch al veel mogelijk, maar de implementatie zal vooral in Europees verband moeten plaatsvinden. Samen met de partners in de Nederlandse automotive branche streven we ernaar dit te bespoedigen. Wellicht bieden deze ontwikkelingen op termijn de mogelijkheid om ‘Keep your lane’ toe te passen.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter