Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu laat een milieueffectrapport (MER) opstellen voor het project A27 Houten – Hooipolder. Op de A27 tussen aansluiting Houten en knooppunt Hooipolder vormt de doorstroming een probleem.
De files worden veroorzaakt doordat de capaciteit van de A27 onvoldoende is om het verkeersaanbod te verwerken. Vooral bij de Merwedebrug bij Gorinchem en tussen Everdingen en Lexmond staan automobilisten bijna elke dag in de file. De komende jaren neemt de drukte op de weg alleen maar toe. De minister begon in met het onderzoeken van de bereikbaarheidsproblemen op de A27. Gedurende de looptijd van het project is het project geconfronteerd met beleids- en budgetwijzigingen die gevolgen hebben gehad voor het mogelijk te realiseren alternatief.
Huidige situatie
Tussen Everdingen en Hooipolder heeft de A27 in beide richtingen grotendeels twee rijstroken, behalve tussen Gorinchem en Noordeloos in de richting van Utrecht waar een spitsstrook ligt. Op het traject tussen Houten en Everdingen zijn drie rijstroken, waaronder een spitsstrook, beschikbaar.
Voorkeursvariant
Richting Utrecht krijgt het gehele traject tussen Hooipolder en Houten drie rijstroken. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken, op de rest van het traject ligt een spitsstrook.
Richting Breda komen er tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam vier reguliere rijstroken. De andere trajectdelen krijgen drie rijstroken, waarvan één spitsstrook. (Bron: RWS)
Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek
Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief