Minister: ‘Maasvlakte 2 zorgt voor duizenden banen’

523

‘Vandaag maken we de weg vrij voor internationale scheepvaart en handel. Dat past bij Nederland. Zo zijn we groot geworden. Met Maasvlakte 2 zet Nederland de deur wijd open voor de nieuwste generatie containerschepen. En bieden we ruimte aan de modernste terminals. De haven wordt 20 procent groter, de containercapaciteit verdubbelt. Er komen direct en indirect duizenden banen bij.’ Met deze woorden opent Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, vandaag Maasvlakte 2 voor de scheepvaart.

Nieuwe ketenbrede binnenvaartorganisatie BLN in voorjaar‘Vanaf vandaag maakt Maasvlakte 2 integraal onderdeel uit van het havengebied’, zegt Hans Smits als president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. ‘Per weg, spoor en over het water is het gebied nu bereikbaar. De bouw van de twee containerterminals van RWG en APMT ligt op schema. Eind volgend jaar gaan ze draaien, maar er komt op korte termijn ook andere bedrijvigheid.’

Boord-boord overslag
Op het terrein ter hoogte van Lyondell Bayer wil het Havenbedrijf een zogenoemd ‘industry parc’ voor (biobased) chemiebedrijven realiseren. Het Havenbedrijf ontwikkelt samen met lokale partners de infrastructuur voor het terrein zoals aanlegsteigers en nutsvoorzieningen (gas, water, elektriciteit). Dit plug-and-play concept biedt de bedrijven het voordeel dat ze zich kunnen richten op hun kernactiviteit: het maken van producten. Het Havenbedrijf heeft afspraken gemaakt met lokale nutsbedrijven en er zijn gesprekken gaande met internationale bedrijven die zich hier mogelijk willen vestigen.

De komende vijf tot tien jaar blijft er een binnenmeer op Maasvlakte 2. De 300 ha bedrijfsterrein die hier nog kan worden opgespoten komt er pas op het moment dat er vraag naar is. Voorlopig kan het Havenbedrijf met de nu gecreëerde 700 ha vooruit. In de tussentijd plaatst het Havenbedrijf palen voor boord-boord overslag. Dit is een sterk groeiende markt voor met name de natte bulk sector (vooral olie die vanuit Rusland via Rotterdam naar Azië wordt verscheept) en de droge bulk (vooral granen). De palen kunnen ook gebruikt worden voor offshore activiteiten. Het Havenbedrijf investeert ca. € 10 miljoen in deze palen waaraan schepen kunnen afmeren. Ze worden volgend jaar in gebruik genomen.

De bouw van de containerterminals van APM Terminals en Rotterdam World Gateway verloopt volgens planning. Eind volgend jaar zijn beide operationeel. De komst van de terminals leidt tot meer interesse van bedrijven voor vestiging op het distributiepark Maasvlakte. Tot concrete terreinuitgifte heeft dat laatste nog niet geleid.