Minister Schultz: ‘ILT-convenant is geen wanhoopsmiddel’

599

Het sluiten van convenanten tussen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en transportbedrijven is een volwaardige toezichtsvorm en geen wanhoopsmiddel om met minder inspecteurs toe te kunnen. Dat antwoordde minister Schultz van Infrastructuur en Milieu dinsdagmiddag in het mondelinge vragenuurtje in de Tweede Kamer op vragen van Tweede Kamerlid Kerstens (PvdA).

Minister komt met actieplan aanpak regeldruk logistiekAanleiding voor de vragen was het bericht van de Volkskrant vorige week dat chauffeurs van AB Texel van hun werkgever de wet moeten overtreden. Chauffeurs zouden moeten overstappen op vrachtwagens waar geen tachograaf in zit. Dat kon het transportbedrijf doen omdat het een convenant sloot met de Inspectie. Hierdoor voert de Inspectie geen onverwachte controles meer uit.

Goed naleven

Volgens de minister worden alleen convenanten gesloten met bedrijven die aantoonbaar de wet- en regelgeving goed naleven en laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. ‘Pas als wij overtuigd zijn van de prestaties van een bedrijf zullen wij ook daadwerkelijk zo’n convenant afsluiten. Daaraan gaat een lange voorbereidingstijd vooraf. Dat bekent niet dat er niet toch nog een keer iets mis kan gaan.’

Na het afsluiten van een convenant wordt volgens Schultz halfjaarlijks een lijst besproken met incidenten en ook hoe die is nageleefd door de bedrijven. ‘De ILT beoordeelt die rapportage en evalueert die. Maar we checken ook of de afspraken zijn nagekomen. Daarbij maakt de ILT ook gebruik van signalen van de vakbonden, van andere werkgevers en werknemers of van andere inspectiediensten. De signalen uit de buitenwereld kunnen ook een moment betekenen om de zaken die je hebt afgesproken in je convenant opnieuw aan de orde te stellen.’

Intrekken

De uiterste straf zou kunnen zijn dat het convenant weer wordt ingetrokken en dat alle boetes die horen bij de diverse overtredingen aan de orde zijn. ‘De vakbonden worden hierbij dus ook betrokken, want we maken serieus gebruik van de signalen die er op dat vlak komen. Maar nogmaals, we sluiten pas een convenant nadat we het gevoel hebben dat een bedrijf het ook echt kan. Op het moment dat er signalen zijn, worden die ook gecheckt. We hebben de halfjaarlijkse checks, maar we hebben ook altijd nog gewoon de controles op de weg bij diverse vrachtauto’s. Dus het is zeker geen vrijbrief. Dat betekent niet dat er nooit iets mis kan gaan.’ (Bron: Tweede Kamer)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief