Minister Asscher ontvangt chauffeur René Bakker

728

DEN HAAG – Minister Asscher Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontvangt 10 februari op zijn ministerie vrachtwagenchauffeur René Bakker uit Monster.

Minister Asscher onderzoekt verdringing op arbeidsmarktIn juni 2014 verloor René Bakker zijn baan als chauffeur in de bouwsector. René was ruim zes maanden werkloos. Tijdens zijn werkloosheid volgde hij de scholing Vakbekwaamheid op de vrachtwagen. Met dit diploma Vakbekwaamheid vond hij een nieuwe baan bij Speksnijder Logistiek in Hazerswoude-Dorp.

Karakter

René is dolblij met zijn nieuwe baan. ‘Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik niet meer verder geleerd. Door deze opleiding heb ik bijvoorbeeld over economisch rijden geleerd. Ook heeft deze maatregel van de sectorplannen, volgens René bijgedragen aan het vinden van een nieuwe baan.’

HR manager Bregje Davids van Speksnijder: ‘We hebben achttien nieuwe chauffeurs aangetrokken in de afgelopen periode. René valt op en heeft de Vakbekwaamheid al gehaald tijdens zijn werkloosheid. René heeft laten zien dat hij tijdens zijn werkloosheid niet stil heeft gezeten. Dit toont karakter en is zeer waardevol voor Speksnijder Logistiek.’

Bijeenkomst

Op 10 februari nodigt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verschillende werkgevers en werknemers uit tien sectoren uit voor een bijeenkomst over de sectorplannen. Tijdens deze bijeenkomst delen werknemers en werkgevers hun ervaringen met minister Lodewijk Asscher en de vertegenwoordigers van de werknemersorganisaties en werkgeversorganisaties in de Stichting van de Arbeid, Michael van Straalen (voorzitter MKB Nederland) en Ton Heerts (voorzitter FNV). Zij hopen op deze manier een goede indruk te krijgen van de betekenis van de sectorplannen voor deze deelnemers. René Bakker en Bregje Davids delen hun ervaringen op 10 februari over de transportsector.

Tekort

De transportsector heeft het nu nog moeilijk door de crisis. In de toekomst verwacht de sector een tekort aan vakkrachten, doordat velen uit de sector met pensioen gaan. Als de economie verder aantrekt zijn er snel duizenden nieuwe chauffeurs nodig. Met het geld van de sectorplannen zetten sociale partners en kabinet in op het aan de slag krijgen en houden van werknemers. Voor de transportsector heeft dit zich vertaald in maatregelen gericht op (om)scholing van medewerkers, begeleiding van ontslagen werknemers naar nieuw werk, extra leerwerkplekken voor jongeren en mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals Wajongers en langdurig werklozen.

Sectorplannen

Het kabinet en de sociale partners hebben in het Sociaal Akkoord van 11 april 2013 afspraken gemaakt om de gevolgen van de economische crisis verder aan te pakken en de Nederlandse arbeidsmarkt goed voor te bereiden op de toekomst. De sectorplannen vormen daarin een belangrijk onderdeel. In de sectorplannen staan bijvoorbeeld plannen die gericht zijn op baanbehoud, of om de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. Het kabinet heeft in overleg met sociale partners de regeling cofinanciering sectorplannen opgesteld. Het kabinet heeft 600 miljoen euro uitgetrokken om de plannen mede te financieren, de sectoren leggen minimaal hetzelfde bedrag in. Het meeste geld gaat naar scholing, begeleiding van ontslagen werknemers naar ander werk en extra leerwerkplekken voor jongeren. (Bron: Ministerie SZW)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief