Minder opslag en vervoer nodig door komst van 3D printing

657

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw gaat samen met elf bedrijven op zoek naar de gevolgen van 3D printing voor de logistiek van onderdelen. Zo gaat lokale productie zorgen dat minder opslag vereist is en goederenstromen en distributiekanalen wijzigen.

‘Op het moment dat de 3D printer als productietechniek een succes blijkt, wordt het essentieel om de impact van de 3D printer op de logistiek in te schatten en proactief hierop in te spelen’, vindt het VIL. ‘3D printing is één van de belangrijkste technologische hypes van het moment. De lijst met mogelijkheden en nieuwe toepassingen groeit bijna dagelijks aan. Men verwacht dat de markt in 2020 verviervoudigd tot 7,5 miljard dollar. Dit kan niet zonder gevolgen blijven voor de logistieke keten.’

Focus op onderdelen
Dit VIL-project legt de technologische mogelijkheden van 3D printing bloot en toetst die aan logistieke operaties, met focus op de onderdelenmarkt. ‘Een rapport van McKinsey voorspelt dat 3D Minder opslag en vervoer nodig door komst van 3D printingprinters in 2025 dertig tot vijftig procent van de onderdelen produceert. Dit levert voor de koper een kostbesparing van veertig tot 55 procent op.’

Roadmap
Het project begint met een markt- en technologieanalyse om te achterhalen welke technologie het meest geschikt is voor welke producten. Nadien wordt de impact onderzocht op de verschillende logistieke processen, de infrastructuur en operaties en ook op toegevoegde waarde diensten zoals assemblage en voorraadbeheer. Het VIL stelt vervolgens een roadmap op voor de Vlaamse markt, inclusief business modellen en een kosten-baten analyse.

Anticiperen
De resultaten van het onderzoeksproject moet de logistieke sector, actief in de onderdelenmarkt maar ook daarbuiten, voorzien van het nodige inzicht en tools om de juiste strategische keuzes te kunnen maken over de integratie van 3D printing in hun operaties. ‘Op het moment dat de 3D printer als productietechniek een succes blijkt, is het essentieel om de impact van de 3D printer op de sector te kunnen inschatten en een plan te hebben om op deze ontwikkeling in te spelen.’

Elf bedrijven
Een groep van elf verladers en logistieke dienstverleners springt mee op de kar: Atlas Copco, BASF, bpost, DHL Express, Eriks+Baudoin, Facil, GC Europe, H. Essers, SDV Belgium, Van Hool  en Volvo Group Logistics Services. (Bron: VIL)

Volg TotaalTrans op Twitter