Minder flexibel inzetbare chauffeurs door dalend aantal CE-rijbewijzen

317

GOUDA – Starters in de transport en logistiek kiezen steeds minder vaak voor het CE-rijbewijs en vaker voor het C-rijbewijs (beide inclusief Code95). Deze trend startte omstreeks september 2013 en ook in het derde kwartaal van 2014 zet deze volgens het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) zich voort. Chauffeurs worden hierdoor wel minder flexibel inzetbaar.

Aantal CE-rijbewijzen daaltIn het derde kwartaal 2014 zijn er 198 CE-rijbewijzen afgegeven ten opzichte van 497 CE-rijbewijzen in dezelfde periode in 2013. Er is in het derde kwartaal 2014 bijna een verdubbeling van het aantal C-rijbewijzen te zien ten opzichte van dezelfde periode in 2013: 615 ten opzichte van 392 C-rijbewijzen.

Flexibel inzetbaar

Het Sectorinstituut Transport en Logistiek zet zich in om voldoende gekwalificeerde vrachtautochauffeurs te laten instromen in de sector. Daarbij is het uitgangspunt dat zij flexibel inzetbaar moeten zijn en dus zowel met en zonder aanhanger zwaarder dan 750 kg moeten kunnen rijden. Door het StudiePlan van het Sectorinstituut kunnen leerling-werknemers gedurende hun mbo-opleiding de gemaakte kosten gespreid betalen. : Van de 198 CE-rijbewijzen die in het derde kwartaal 2014 zijn afgegeven, gaat het om 120 leerling-werknemers van het STL.

Oorzaak afname

De afname van het aantal CE-rijbewijzen incl. Code95 is te wijten aan een aantal factoren. Te beginnen met het feit dat het voor starters een relatief hoge investering vereist om het CE-rijbewijs te halen. Daarnaast is de noodzaak om het CE-rijbewijs te halen minder groot door toename van binnenlands transport met materieel waar alleen een C-rijbewijs noodzakelijk is. Denk hier aan bijvoorbeeld koeriersdiensten. Het aantal bestellingen bij internetwinkels en postorderbedrijven draagt bij aan de inzet van deze kleinere vrachtwagens; de bestelling wordt direct bij de consument afgeleverd.

Rijbewijzen

Wie een vrachtauto wil besturen, heeft een vrachtautorijbewijs (groot rijbewijs) nodig. Voor zwaardere auto’s is dat het rijbewijs C. Voor lichtere types is de nieuwe categorie C1 in het leven geroepen. Het C-rijbewijs is voor vrachtauto’s zwaarder dan 7.500 kg. Indien er met een aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kg gereden wordt, is een CE of C1E-rijbewijs nodig. (Bron: STL)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief