Mijlpaal APM containerterminal Tweede Maasvlakte

645

Aannemerscombinatie TigeR, een combinatie van GMB, Dura Vermeer en Imtech, heeft onlangs de eerste fase afgerond van de ondergrondse en bovengrondse infrastructuur voor de nieuwe containerterminal van APM Terminals op Maasvlakte 2. Constructies, zoals verhardingen, kraanbanen, riolering, kabels, leidingen en gebouwen, vormen de basis van de meest geavanceerde containerterminal van de Rotterdamse haven waarbij de veiligheid voorop staat.

apmTigeR heeft 4 maart de eerste zes van de in totaal 37 stackgebieden overgedragen aan opdrachtgever APM Terminals. De afgeronde stackgebieden beslaan bijna 7000 m2 volledig geasfalteerd terrein. De gebieden, waar vanaf november 2014 containers worden opgestapeld, worden ontsloten door zes kraanbanen van elk 350 meter lang. Ook de ondergrondse infrastructuur zoals kabels, leiding en riolering is aangelegd. Op het terrein staan ook verdeelstations met de afmetingen van een 20ft container zodat ze optimaal passen in het geheel geautomatiseerde gebied. Elke vierkante meter van de high tech terminal kan zo worden benut.

Op tijd
TigeR startte in mei 2012 met de opdracht om in twee jaar tijd een kwalitatief hoogwaardige en robuuste infrastructuur aan te leggen voor een veilige, duurzame en efficiënte terminal. Na spannende wintermaanden met veel sneeuw en vorst en hierdoor onwerkbaar weer en tegenvallende producties, bereikte de aannemerscombinatie maandag 4 maart op tijd de eerste mijlpaal. ‘Ik ben blij met de eerste fase die in gebruik genomen wordt door APM Terminals Maasvlakte II van TigeR. Deze belangrijke mijlpaal zorgt ervoor dat het eerste puzzelstuk op zijn plaats ligt, complimenten voor het team van Tiger’, zegt William Rengelink als Technical Integration Manager APMT MVII.

Veiligheid
Veiligheid staat hoog in het vaandel bij APM Terminals en de drie aannemers die samen TigeR vormen. TigeR Projectmanager Marco Twigt: ‘Ik ben blij met het bereiken van deze eerste mijlpaal en ben trots op het werk dat tot nu toe door onze medewerkers is verzet. In het bijzonder ben ik tevreden met de aandacht die onze mensen geven aan veilig werken. Hierdoor vieren we gezamenlijk het veilig bereiken van een mijlpaal.’
Met de ingebruikname van de eerste stackgebieden door APM Terminals is de weg vrij voor Hans Künz GmbH, leverancier van containerkranen, om met de opbouw van de stackkranen te beginnen. De eerste transporten van de stackkranen naar Maasvlakte 2 vinden vanaf medio maart per as plaats.

APM Terminals Maasvlakte II
De nieuwe terminal van APM Terminals wordt 180 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. De eerste gronduitgifte is 86 hectare. De terminal krijgt 2.800 meter diepzeekade waarvan 1.000 meter in de eerste fase wordt opgeleverd. De kade heeft een diepte van 20 meter. Ook wordt een 500 meter lange barge/feederkade gebouwd met een diepgang van ruim 10 meter. Er komt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute. De terminal is eind 2014 operationeel. Met deze uitbreiding is de groei van APM Terminals en Maersk Line in Rotterdam ook op lange termijn gewaarborgd.

TigeR
TigeR is een combinatie van GMB, Dura Vermeer en Imtech voor de realisatie van de bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van de containerterminal van APM Terminals Maasvlakte II. De civiele en elektro- en installatietechnische werkzaamheden lopen van mei 2012 tot april 2014.