Melkkoeien bij politieke partijen tegen accijnsverhoging

527

Op de dag dat in de Tweede Kamer het Belastingplan 2014 wordt behandeld, heeft BOVAG bij de partijkantoren van VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie levensgrote melkkoeien laten afleveren. Deze staan symbool voor de ruim 1 miljard euro extra die de partijen met hun begrotingsakkoord bij de automobilist willen ophalen.

Per personen- en bedrijfsauto wordt momenteel gemiddeld al ruim 2.000 euro per jaar bijgedragen aan de schatkist. En dat is méér dan genoeg. BOVAG roept de hele Tweede Kamer op om bij de behandeling van het Belastingplan 2014 rekening te houden met de disproportionele maatregelen uit het begrotingsakkoord en amendementen in te dienen om een en ander te repareren. De Melkkoeien bij politieke partijen tegen accijnsverhogingvijf partijen die het akkoord sloten en zo graag de traditionele melkkoe weer van stal halen, hebben deze dan ook vanochtend alvast op ware grootte bezorgd gekregen bij hun partijkantoren in Den Haag (VVD en D66), Amsterdam (PvdA), Rotterdam (SGP) en Amersfoort (ChristenUnie).

Averechts effect
De coalitie en de drie oppositiefracties willen onder meer de accijnzen op diesel en LPG verhogen, compensatie voor de hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) terugdraaien en de aanschafbelasting voor nieuwe auto’s (bpm) verhogen. Alle autogerelateerde maatregelen komen neer op een lastenverzwaring van ruim 1 miljard euro, bovenop de 20 miljard euro die weggebruikers jaarlijks al in de schatkist storten.

Eerder toonde onderzoek door bureau Ecorys al aan dat een accijnsverhoging voor diesel en LPG (bovenop de inmiddels automatische, jaarlijkse inflatiecorrectie op accijnzen voor alle brandstoffen, plus nog eens 21 procent btw over de accijns) juist een averechts effect sorteert: netto komt nog niet de helft van de begrote 280 miljoen euro binnen en tegelijkertijd lopen pomphouders in de grensregio 560 miljoen euro omzet mis, vooral omdat ook transporteurs massaal over de grens gaan tanken. Een frappant besluit, aangezien het begrotingsakkoord juist voorzag in behoud van ‘regionale werkgelegenheid’. Verhoging van mrb en bpm is bovendien strijdig met de afspraken die volgens de zogenaamde Autobrief 1 van toenmalig minister Jan-Kees de Jager tot 2016 ‘in beton’ waren gegoten.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter