Megacontainerschepen CMA CGM varen op LNG

722
CMA CGM wil tussen 2015 en 2025 de uitstoot van CO2 met zo’n 30% verminderen. (Foto CMA CGM)

MARSEILLE De Franse containerrederij CMA CGM heeft onlangs besloten de negen toekomstige megacontainerschepen van 22.000 teu te laten op liquefied natural gas (LNG). De schepen moeten over drie jaar in de vaart komen.

CMA CGM is volgens eigen zeggen de eerste containerrederij in de wereld die gigantische containerschepen laat varen op LNG en spreekt dan ook van ‘een technologische doorbraak voor het milieu’. In vergelijking met zware stookolie stoten de schepen straks tot 25% minder CO2 uit, 99% minder zwavel, 99% minder roetdeeltjes en 85% minder stikstofoxiden. Hierdoor verbetert de Energy Efficiency Design Index (EEDI), wat de ecologische voetafdruk meet van een schip, met 20%. Overigens bestaat voor deze containerschepen de brandstof aan boord nog steeds voor een paar procent uit gasolie. Dat is nodig voor de ontsteking in de verbrandingskamer.
De Fransen melden verder dat het tussen de 2015 en 2025 de uitstoot van CO2 met zo’n 30% wil verminderen. De afgelopen tien jaar verminderde de uitstoot per container per kilometer al met de helft.