Meer winst, meer pakketten en minder post voor PostNL

583

DEN HAAG – PostNL heeft vorig jaar 226 miljoen euro winst gemaakt. In 2013 maakte het bedrijf nog een verlies van 170 miljoen euro. De omzet steeg met twee procent tot 4,25 miljard euro.

Besparingen stuwen winst PostNLPostNL bezorgde in 2014 minder post en meer pakketten. De postbezorging nam met 10,7 procent af, maar een kostenbesparing van 127 miljoen euro compenseerde dit ruimschoots. De hoeveelheid bezorgde pakketten steeg met 8,8 procent.

Blijven investeren

Volgens CEO Herna Verhagen laten de cijfers zien dat PostNL in staat is om zich aan een veranderende omgeving aan te passen. ‘Ons onderliggende cash bedrijfsresultaat steeg in het afgelopen jaar aanzienlijk. Dit heeft bijgedragen aan een betere netto kasstroom uit operationele en investeringsactiviteiten en een lagere netto schuld. Deze resultaten vormen een stevige basis om onze doelen voor 2015 te realiseren. De groei bij pakketten is naast meer operationele efficiëntie de voornaamste motor achter deze verbeterde prestaties. De kosten voor onderaannemers zijn in lijn met onze verwachtingen gestegen. We blijven investeren in het uitbreiden van onze diensten, zoals bezorging op zondag en in de avonduren, en de uitrol van pakketautomaten. Bij International zagen we volume- en omzetgroei en het segment leverde een positieve bijdrage aan de resultaten van PostNL, hoewel het onderliggende cash bedrijfsresultaat lager was dan het jaar ervoor.’

Vooruitzicht

PostNL verwacht voor 2015 verder te kunnen profiteren van de groei in de e-commerce markt. ‘We verwachten dat Pakketten zal blijven groeien en zijn marktpositie zal versterken. Voor International richten we ons op het verbeteren van onze winstgevendheid. We zullen de voortgang volgen en zullen indien nodig verdere actie ondernemen . Ons streven is een onderliggend cash bedrijfsresultaat van 280 tot 320 miljoen euro te realiseren in 2015, waarmee we onze beloftes nakomen.’ (Bron: PostNL)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief