Meer webwinkels failliet

318

In de eerste helft van dit jaar daalde het aantal faillissementen in veruit de meeste branches. Een opvallende uitzondering was de detailhandel via internet. Terwijl het aantal faillissementen in de gehele detailhandel met zestien procent daalde, gingen er zeventien procent meer webwinkels failliet.

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, staat daar niet van te kijken. ‘Veel mensen beginnen een webwinkel met een flinke dosis opportunisme. Zo van: wat kinderkleding of sieraden, dat kan ik er in de avonduren wel even bij doen. Die gaan binnen twee jaar op de fles. Een succesvolle webwinkel beginnen en runnen vraagt tijd, geld en energie, anders red je het niet.’

Webwinkels hebben te weinig aandacht voor efficiënte logistiekKwart gedaald

Het aantal faillissementen daalde in de eerste helft van 2014 in totaal met bijna een kwart. In de maand juni was er volgens Faillissementsdossier.nl zelfs sprake van een daling met veertig procent.

In totaal gingen er in de periode januari tot en met juni 5.244 bedrijven en instellingen op de fles tegen 6.868 in de overeenkomstige periode vorig jaar. In juni legden 656 bedrijven het loodje. Dat is het laagste aantal in een maand in de afgelopen vier jaar.

Het aantrekken van de economie en het toegenomen consumentenvertrouwen lijken de belangrijkste oorzaken van de daling van het aantal faillissementen. Daarnaast profiteerden veel sectoren van het zachte weer.

Bouw veert op

In de voor het transport zo belangrijke bouwsector daalde het aantal faillissementen het sterkst. Daar sloten slechts 574 bedrijven hun deuren; ruim veertig procent minder dan in de overeenkomstige periode vorig jaar. Een uitschieter binnen deze branche waren de projectontwikkelaars met een daling van 60 procent. (Bron: Faillissementsdossier.nl)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief