‘Alleen meer treinen mogelijk door innovatie spoor’

354

‘Innovatie en nieuwe technologie zijn noodzakelijk om ook in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden.’ Dat stelde Rolf Dollevoet op donderdag 24 oktober in zijn intreerede als hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft.

‘We eisen in Nederland steeds meer van ons spoorwegnet. Meer reizigers, meer treinen, meer goederenvervoer per spoor. Om te kunnen blijven groeien en te blijven voldoen aan eisen voor veiligheid en beschikbaarheid moet er iets fundamenteels veranderen in het spoorsysteem. We moeten nu een systeemsprong maken met het spoor. Je kunt dit vergelijken met de ontwikkeling Meer treinen alleen mogelijk door innovatie spoorin de communicatiewereld. Vroeger ging daar alles ook via een koperdraadje; nu via glasvezels.’

Slimme innovaties
‘Het oplossen van storingen kan slimmer. In plaats van kleine storingen aan individuele componenten op te lossen, is het veel beter om te kijken of je die componenten wel nodig hebt, én of die componenten niet slimmer kunnen.’

Dollevoet, die ook in dienst is van ProRail, bracht dit zelf eerder in de praktijk met een onderzoek naar defecten die in de kop van een spoorstaaf ontstaan door treinbelasting. Hij ontwikkelde een spoorstaafprofiel dat de kans op spoorstaafdefecten sterk verkleint, wat het aantal storingen vermindert. Dit leverde ProRail een vermindering van onderhoudskosten op van 50 miljoen euro per jaar. ‘Dat is maar één voorbeeld. Dit soort innovaties zijn mogelijk bij tal van spoorcomponenten. Zo zou het bijvoorbeeld goed zijn als we het aantal wissels zouden kunnen verminderen en het aantal overwegen.’

Spaghetti
‘Voor dat soort grote ingrepen is wel overzicht nodig. Ik vergelijk het spoorsysteem nu wel eens met een bord spaghetti. Als je in het bord zit, denkt iedereen overal een beginnetje te zien. Pas als je boven het bord hangt, zie je wat er écht aan de hand is. Ik denk dat hierin ook een rol is weggelegd voor de TU Delft. Wij kunnen dat totaalbeeld bieden. De TU Delft zit wetenschappelijk in de top drie op wiel/rail contactgebied.’

‘En er is nog een ander belangrijk aspect waar de TU aan kan bijdragen. De innovaties in het spoor zijn technisch vaak niet eens zo heel erg ingewikkeld. Het zijn vaak simpele, slimme ideeën. Maar om die innovaties ook echt in gang te zetten en door het systeem te krijgen, dát is vaak de ultieme uitdaging.’ (Bron: TU Delft)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter