Meer shortsea Vlaamse havens

402

ANTWERPEN – De shortsea trafiek in de Vlaamse havens steeg vorig jaar tot bijna 143 miljoen miljoen ton. Dat is vier procent meer dan de bijna 137 miljoen ton in 2013.

Meer shortsea Vlaamse havensDe kustvaart steeg zowel in Antwerpen, Gent als Zeebrugge. Met een stijging van 5,7 procent tot 94,1 miljoen ton heeft Antwerpen het grootste pakket. De haven van Gent kende met 17,4 miljoen ton shortsea lading een lichte groei van 1,2 procent. De oberslag in Zeebrugge steeg met 3,6 procent tot 29,8 miljoen ton. De haven van Oostende leverde met 1,4 miljoen ton ruim twintig procent in. Dat komt omdat de verbinding met het Verenigd Koninkrijk niet meer in de cijfers 2014 voorkomt.

Goederen

Verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 41%. Gevolgd door vloeibare bulk 30%, droge bulk 14%, roro 11% en stukgoed 4%.
Ten opzichte van 2013 stegen de tonnages van de containers met 8%, vloeibare bulk met 4% en droge bulk met 2%. Het stukgoed verloor 5%. Het roro gebeuren verloor licht (- 1%) maar dit is te verklaren door de hoger vermelde situatie in Oostende, in Gent en Zeebrugge was er groei, in Antwerpen een lichte terugval.
Het totaal aantal behandelde teu’s in de Vlaamse havens steeg voor shortsea van 4,8 miljoen (2013) naar 5,1 miljoen in 2014.

Zee-rivier

De Shortsea op de kanalen en binnenwateren (zee-rivier) vertoonde twee kanten. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werd ruim één miljoen ton aan shortsea goederen vervoerd, dat is een stijging van ruim 21 procent. Voor het Albertkanaal werd 277.457 ton genoteerd, een daling van 7,5 procent. (Bron: Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief