Meer lading per binnenvaart van en naar ArcelorMittal in Gent

657

GENT – Het Havenbedrijf Gent bouwt een nieuwe schroot- en slakkenkaai aan ArcelorMittal Gent. Hiermee gaat straks meer schroot per binnenvaart. Dat moet jaarlijks 5.000 vrachtwagentransporten voor schroot uitsparen.

Meer lading per binnenvaart van en naar ArcelorMittal GentDe investering bedraagt 9,2 miljoen euro. De werken voor de nieuwe schroot- en slakkenkaai starten in het najaar van 2015 en worden tegen eind 2016 afgerond. Eind 2016 kan het eerste schip er al afmeren.

Slakken

De nieuwe 220 meter lange kaaimuur aan het Kanaal Gent-Terneuzen wordt gebouwd ten zuiden van de huidige kaaimuur. Een deel dient voor de aanvoer van schroot dat gebruikt wordt bij de productie van staal. Een ander deel wordt gebruikt voor de afvoer van hoogoven- en staalslakken per binnen- en zeeschip. Hoogovenslak wordt voor de productie van cement aangewend. Staalslak wordt gebruikt voor waterbouwkundige werken of voor de duurzame verharding van parkeerterreinen, wegen, paden en opritten.

2,1 hectare

De diepte van de kaaimuur voor schroot bedraagt 12,50 meter en voor de slakkenkaai 14,50 meter, met een huidige waterdiepte van 8 meter die later (na baggerwerken) tot 10 meter kan gaan. De kaaimuur steekt 40 meter ver in het water en blijft hiermee buiten de vaarweg op het kanaal. De totale oppervlakte van de aanpalende betonnen bevloering op de wal bedraagt 2,1 hectare.

Deze investering van het Havenbedrijf Gent bedraagt 9,2 miljoen euro voor het bouwen van de kaaimuur, de betonnen bevloering, wegen- en baggerwerken. Dit project wordt medegefinancierd door de Europese Commissie onder het TEN-T-programma (trans-Europees transport netwerk).

Duurzaamheid

Deze investering is volgens het Havenbedrijf Gent een investering in duurzaamheid. ‘ArcelorMittal Gent optimaliseert het bestaande schroottransport door zoveel mogelijk via binnenvaart en zeevaart aan te voeren in plaats van met vrachtwagens. Dit spaart jaarlijks 5.000 vrachtwagentransporten voor schroot uit. De slakkenkade brengt een optimalisatie van het interne transport met zich mee en maakt het mogelijk de slakken rechtstreeks in zeeschepen te laden. Hierdoor is er een vermindering van de CO2-uitstoot.’

ArcelorMittal Gent investeert jaarlijks negentig miljoen euro – waarvan recent nog 13,3 miljoen euro in twee nieuwe havenkranen waarmee het inspeelt op de realisatie van de nieuwe grotere sluis in Terneuzen. (Bron: Haven Gent)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief