Matroos begint actie tegen bemanningspool

396

Matroos begint actie tegen bemanningpoolMatroos Vincent is een actie op internet begonnen tegen de bemanningpools. Onderzoeker Edwin van Hassel van de Universiteit van Antwerpen suggereerde in zijn rapport over de structuurverandering bij de grote drogeladingschepen, dat er naast een schepenpool ook een bemanningspool moest komen. En dat viel verkeerd.

‘Een bemanningspool? Over hoeveel personeel gaat dit eigenlijk? En is ’t niet vreemd dat dit even op een zaterdag beslist wordt?’ Allemaal vragen die de matroos zichzelf stelde. Vervolgens maakte hij een internetsite, www.drogelading.nl, en een pagina op Facebook.

Negatieve gevolgen
Op de website heeft de matroos een rode knop geplaatst met de tekst ‘DLC: bemanningspool NEE!!’. Boven de knop de tekst: ‘Nee, ik sta niet achter de aanbevelingen van de Universiteit van Antwerpen en ik wil niet dat het Droge Matroos begint actie tegen bemanningpool Lading Comité doorgaat met de uitwerking hiervan. Het resultaat van de voorgestelde bemanningspool zal vergaande negatieve gevolgen hebben voor het personeel. Daarover neem ik alvast mijn definitieve besluit.’

Bemanningpool

Omdat in het rapport van Van Hassel ook het vaarregime van het schip kan variëren, stelde de onderzoeker ook een bemanningspool voor. Van volcontinue (B) naar semi continue (A2) kan een stuurman van boord worden gehaald en als een schip in de dagvaart (A1) wordt ingezet, kunnen een schipper en een matroos van boord worden gehaald. De minimum bemanning die nodig is voor het exploiteren van de grote schepen in de dagvaart (A1) hoort tot de eigenaar van het schip. De andere bemanningsleden worden in een poolsysteem gebracht die door het poolmanagement ingezet kunnen worden bij de verschillende schepen wanneer het nodig is. Het is aan het management van de pool om te beslissen hoe deze mensen worden ingezet. Als er gekozen wordt om in dagvaart te varen kunnen de vrijgekomen bemanningsleden worden uitgeleend aan andere pools of aan binnenvaartbedrijven die actief zijn in een ander deelsegment van de markt.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter