Mansveld komt met maatregelen capaciteitsbeperking Betuweroute

358

Staatssecretaris Wilma Mansveld is bezig om maatregelen te nemen tegen de capaciteitsbeperking op de Betuweroute door de bouw van het derde aansluitspoor in Duitsland. Ze komt na de zomer met de plannen.

De aanleg van het derde spoor is gepland gedurende zeven jaar van eind 2016 tot en met 2022. De buitendienststellingen leiden van april 2016 tot en met oktober 2016 een half jaar lang tot Mansveld onderzoekt mogelijkheden Calandbrugcapaciteitsbeperkingen, omdat er dan maar één van de twee sporen kan worden gebruikt. Vanaf november 2016 tot aan de indienststelling van het derde spoor, is er elke maand een week lang sprake van de genoemde enkelsporige situatie.

Op vragen van Tweede Kamerlid Sander de Rouwe antwoordt de staatssecretaris van infrastructuur en milieu dat de kans groot is dat het spoorgoederenvervoer marktaandeel verliest als er geen maatregelen worden genomen. ‘Ik wil er samen met betrokken partijen voor zorgen dat met een innovatief maatregelenpakket het spoorgoederenvervoer zoveel mogelijk wordt geaccommodeerd. Tegelijkertijd moeten de maatregelen acceptabel zijn voor de bewoners langs het spoor.’

Impactanalyses
Volgens Mansveld was het niet eerder mogelijk plannen te bedenken om de schade te beperken. ‘Tot de zomer van 2013 was het niet duidelijk wanneer Duitsland zou besluiten tot de aanleg van het derde spoor en welke consequenties dit zou hebben voor Nederland. De bouwplanning en de impact daarvan op de capaciteit van de grensovergang van de Betuweroute zijn pas recent duidelijk geworden. In het voorjaar van 2013 is al gestart met het maken van impactanalyses.’ (Bron: Tweede Kamer)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter