MAN TGS voor TGG

407

DOETINCHEM – Transport Groep Gelderland uit Doetinchem rijdt sinds kort met drie MAN-trekkers, waaronder de recent afgeleverde TGS 18.400. Dagelijks verzamelen twintig trekkende eenheden van TGG melk op boerderijen in de provincie Gelderland, die aan diverse melkfabrieken van Friesland-Campina wordt aangeleverd.

MAN TGS voor TGGMAN is voor TTG nog een betrekkelijk nieuw merk, ‘maar de start is veelbelovend’’, zegt Erik Knoef van TGG. ‘De chauffeurs zijn prima te spreken over het rijden in de MAN’s. Ons zijn verder de verbruikscijfers behoorlijk meegevallen. Het lage eigen gewicht van de trekker speelt hierbij ook een rol.’

Laag combinatiegewicht

De nieuwe MAN is geleverd door de MAN-dealer in Apeldoorn en is gekoppeld aan een oplegger met een Lako-onderstel met gestuurde assen, een Janksy- tank en een elektrische pomp van ATOP-techniek. Ook bij deze componenten is gezocht naar een zo licht mogelijke uitvoering zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. ‘Daar hoort dan natuurlijk ook een lichte trekker bij. De totale combinatie weegt, gebruiksklaar met 200 liter diesel, slechts 14.840 kg.’

Zuinige melkdistributie

Opdrachtgever Friesland-Campina heeft de melkdistributie scherp onder de loep. Bekeken wordt waar in het proces vooruitgang kan worden geboekt in de ‘rijdende melk ontvangst’, om de duurzaamheid verder te verbeteren. Gewichtsbesparing heeft hierbij een hoge prioriteit. TGG doet een nuttige voorzet door met MAN-trucks te gaan rijden. De cijfers, zoals brandstofverbruik en gewicht, blijken bij de MAN-trucks beter dan die van andere, vaak oudere trucks in het wagenpark, zegt Erik Knoef.

Het werken met een elektrische melkpomp moet uiteindelijk de PTO-opstelling overbodig maken. In dat geval hoeft de dieselmotor van de truck niet meer te blijven draaien wanneer de melk bij de boer wordt verpompt. Dat scheelt natuurlijk brandstof en geluidsoverlast. Tevens worden het brandstofverbruik en de bandenslijtage verder beperkt door gebruik te maken van een trailer met een stuursysteem. Daarmee worden de voorste en achterste trailerassen tegengesteld aan elkaar gestuurd. Dit garandeert niet alleen een duidelijk lagere bandenslijtage, maar het maakt manoeuvreren op het boerenerf ook eenvoudig.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief