Maersk schatte groei van de containervaart te rooskleurig in

546

Maersk heeft de groei van de containervaart begin 2011 verkeerd ingeschat toen de Deense rederij de opdracht gaf voor de bouw van de megacontainerschepen in de Triple-E klasse. Dat Maersk schatte groei van de containervaart te rooskleurig inzegt CEO Søren Skou in de Wallstreet Journal. Maersk gaat nu uit van een groei van drie tot zes procent per jaar.

Volgens Skou was Maersk niet de enige die de markt verkeerd inschatte. ‘De groei in de containervaart hebben wij, maar ook anderen, verkeerd ingeschat. De markt is in 2015 minder groot dan we dachten. Het grote probleem voor de containervaart is de overcapaciteit op de diensten van Azië naar Europa. Ook is de vraag naar containervervoer historisch laag.’

Inzetten op P3
Skou zet nu in op de P3 alliantie van Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC ) en CMA CGM. ‘We gaan de kosten met de P3-alliantie verminderen met acht procent en de capaciteit met zes procent. Dat gana we doen door minder schepen in te zetten. We exploiteren als P3 nu nog 300 schepen op de route van Azië naar Europa. Dat worden er straks 250.’
De P3-allainatie heeft straks een marktaandeel van veertig procent op de routes van Azië naar Europa.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter