Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC ) en CMA CGM hebben een principe akkoord gesloten voor een lange termijn samenwerking op de diensten van Oost naar West, het zogenaamde P3 netwerk. Doel is het verhogen en optimaliseren van de dienst en de service.
Het P3-netwerk krijgt met 225 schepen een capaciteit van 2,6 miljoen teu. Maersk levert met 1,1 miljoen teu 42% van de capaciteit, inclusief de nieuwe Triple-E schepen. MSC levert 0,9 miljoen teu, dat is zo’n 34%, CMA CGM met 0,6 miljoen teu zo’n 24%.
Meer afvaarten
Het netwerk kent drie diensten, van Azië naar Europa, Trans-Pacific en Trans-Atlantisch. Een gezamenlijk hoofdkantoor van de drie maatschappijen moet de schepen straks gaan aansturen.
De drie lijnen bieden straks meer afvaarten dan tot nu toe. Zo wil het P3 netwerk 8 wekelijkse afvaarten gaan doen tussen Azië en Noord-Europa. Ook wil het P3 netwerk meer havens gaan aandoen.
Meer efficiency
De drie rederijen zijn er van overtuigd dat ze meer moeten samenwerken. ‘Het verminderde ladingaanbod en de overcapaciteit in de containervaart onderstrepen dat het belangrijk is om efficiënter te gaan werken. Met het P3 netwerk denken we de efficiency te kunnen vergroten door de schepen beter in te gaan zetten.’
De intentie van de rederijen is om in het tweede kwartaal van 2014 met het P3 netwerk te beginnen. Een en ander hangt nog af van de goedkeuring van autoriteiten. De uiteindelijke overeenkomst willen de drie rederijen aan het einde van dit jaar tekenen.
Meer nieuws van rederijen:
– Hamburg Süd lanceert dienst Zuid-Afrikap-Argentinië/Brazilië
– Eerste Triple-E van Maersk heet Mærsk Mc-Kinney Møller
– NYK begint Bengal Arabian Service (BAS)
– Evergreen kiest voor Le Havre
– Maiden call CMA CGM Alexander Von Humboldt in Zeebrugge
– Eerste schip Evergreen-Hanjin CEM/ANN-dienst 19 juli in Zeebrugge
– Tarievenoorlog dwingt containerrederijen tot meer slow steaming
– Verre Oostendienst AEX1 keert terug naar Antwerpen