Meer dan halvering aantal aanhoudingen zeeschepen

340

DEN HAAG – In de Paris MoU-regio (Europa, Rusland en Canada) van de havenstaatcontroles zijn vorig jaar veertien Nederlandse schepen aangehouden. Dit is het laagste aantal aanhoudingen van de afgelopen 15 jaar. In 2013 bedroeg het aantal aanhoudingen nog 30, in 2012 waren dat er 35.

Tineke Netelenbos (KVNR) vindt accijns op walstroom een 'gotspe'Met deze zeer forse verbetering, meer dan een halvering, is Nederland volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) op de weg terug naar een plaats in de top tien van de meest veiligste kwaliteitsvloten ter wereld. Ook in de andere inspectieregio’s waren er heel weinig aanhoudingen, in het Tokyo MoU zelfs nul.

Deze cijfers maakte voorzitter Tineke Netelenbos van KVNR bekend tijdens de. Ze riep de Nederlandse reders op door te gaan met het succesvolle kwaliteitsbeleid en memoreerde de goede samenwerking tussen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de KVNR om het hoge aantal aanhoudingen terug te dringen.

Aanjaagfunctie

Op 15 januari maakt het Kabinet de Rijksbrede Maritieme Strategie wereldkundig maken. Kern is het streven naar een internationale duurzame maritieme toppositie, op basis van samenwerking tussen rijksoverheid en maritieme cluster. De maritieme cluster scoort internationaal in de top 3 en dat moet minstens zo blijven. Tineke Netelenbos: ‘Heel uitdrukkelijk staat in de nota, dat de zeevaart een aanjaagfunctie heeft voor innovatie en kennisontwikkeling. Dat hebben wij altijd al gezegd, wij zijn de kraamkamer van de hele cluster. Het is dus goed dat het kabinet dit onderschrijft. De fiscale regelingen worden gecontinueerd en ook het programma kort meevaren blijft door de overheid gesubsidieerd.’

Geen extra koppen

Het Nederlandse kabinet erkent dat het scheepvaartregister in Nederland minder competitief is. Er wordt gewerkt aan verbetering. Dit betekent volgens de KVNR dat er beslist geen extra koppen op internationale regels mogen komen; dat de Inspectie Leefomgeving en Transport bij hun inspecties van schepen onder de Nederlandse vlag niet uit de internationale pas lopen en dat KIWA bemanningsvergunningen goed en foutloos verstrekt. Netelenbos: ‘Het is toch behoorlijk vreemd, dat complexe schepen makkelijker technische certificaten verkrijgen in het buitenland, om daarna te worden ingevlagd zonder problemen, terwijl het rechtstreeks willen registreren onder Nederlandse vlag maanden moet duren. Dit is niet bevorderlijk voor de groei van het register.’

Afscheid

Tijdens de nieuwjaarsreceptie werd ook afscheid genomen van Arie Kraaijeveld die drie jaar lang voorzitter is geweest van Nederland Maritiem Land (NML). Hij wordt opgevolgd door Wim van Sluis, onder andere oud-havenwethouder van Rotterdam. Netelenbos zwaaide Kraaijeveld alle lof toe: ‘Hij heeft in de transitieperiode van NML, die van een 100% gesubsidieerde organisatie nu een door de sector gefinancierde, levendige organisatie is, een spilfunctie vervuld. Veel landen om ons heen kijken met enige jaloezie naar ons.’ (Bron: KVNR)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief