‘Losverklaring is niet onnodig administratief belastend’

478

DEN HAAG – De losverklaring in de binnenvaart is volgens minister Schultz niet onnodig administratief belastend voor de binnenschippers. De administratieve belasting is er vooral voor de ontvanger van de lading die de losverklaring moet afgeven.

Minister investeert miljoenen in logistiekSinds 1 januari 2014 zijn er nieuwe modellen voor de losverklaring, onderscheiden naar droge en vloeibare lading. De oude losverklaringen (model 2010) konden tot en met 31 december 2014 worden gebruikt en kunnen nog tot en met 30 juni 2015 worden overgelegd als bewijs.

Boetes

De VVD wilde van de minister weten of het klopt dat binnenvaartondernemers boetes krijgen voor ontvangen verouderde modellen. ‘Dat er boetes zouden worden uitgedeeld is mij niet bekend, en zou, gezien de bovengenoemde termijnen, ook niet kunnen. Als schippers problemen ondervinden met de losverklaring of de reiniging van het schip door de ladingontvanger, kunnen zij een melding doen bij het Meld-en Informatiepunt voor het Scheepsafvalstoffenverdrag, gesitueerd bij het Havenbedrijf Rotterdam. Bij controle wordt dan rekening gehouden met het feit dat zij een melding hebben gemaakt.’

Schoon bewijs

Het doel van de losverklaring is volgens de minister dat de schipper kan bewijzen dat zijn schip na het laatste vervoer weer schoon is opgeleverd en geschikt is om andere lading te vervoeren zonder dat deze andere lading wordt vervuild door resten van de vorige. ‘Het is daarmee een belangrijk document voor de schipper om bij een verlader te kunnen aantonen dat hij deze lading veilig kan vervoeren en een bewijsstuk waarbij hij aan controleurs en inspecteurs kan laten zien dat hij voldoet aan de verplichtingen van het Scheepsafvalstoffenverdrag.’ (Bron: Ministerie I&M)

Lees ook:
Verwarring en herrie over ladingresten en losverklaring
Hoge boetes binnenvaart voor voldoen aan losverklaring
‘Lading-ontvanger moet kosten voor schoon schip dragen’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief