LNG-trucks voor DPD-vervoerders VLi en Rutom Cargo

781

BEST Transportbedrijf VLi uit Scharsterbrug en Rutom Cargo uit Helmond hebben onlangs een Scania Euro 6 truck op LNG aangeschaft. De twee vervoeren onder meer pakketten voor DPD.

lngdpdDPD werkt via een MVO-programma aan CO2-reductie. ‘De grootste uitstoot van CO2 is te wijten aan de kilometers die wij via onze vervoerders maken, dus is het logisch dat onze focus daarop ligt’, aldus Peter Tuijtelaars, quality, security & sustainability coördinator bij DPD in Nederland. ‘We zien daarin een grote rol weggelegd voor biogas, wat een CO2-reductie van rond de 80 procent oplevert, en voor het inzetten van Ecocombi’s of LZV’s. Het mooiste is als we zo’n LZV op biogas kunnen laten rijden. De uitdaging is om voor dit soort voertuigen een werkende businesscase te creëren. Dat is het onderdeel waarbij we veel hulp gehad hebben van Scania. Het merk heeft én de voertuigen én kent de markt. Ook de samenwerking met onze vervoerders is belangrijk. We kunnen duurzamer vervoer alleen werkelijkheid laten worden door een duurzame relatie met onze vervoerders.’

700 kilometer
Rutom en VLi zien goede mogelijkheden voor de inzet van LNG-trucks van Scania. Beide vervoerders rijden in twee shifts. ‘Waarbij we de truck ook internationaal in kunnen zetten met een aanhanger’, vertelt directeur Tom van den Broek van Rutom. Ook VLi wil dat gaan doen. ‘Wij maken die buitenlandse kilometers nu ook al voor DPD en de CO2-reductie is natuurlijk het grootst als we zoveel mogelijk kilometers op LNG gaan rijden’, licht directeur Douwe Noppert toe.
De LNG-trucks hebben een actieradius van meer dan 700 kilometer, ruim voldoende voor het werk dat beide vervoerders hiermee op het oog hebben.