LNG binnenvaarttanker van VEKA

562

Met de ontwikkeling van een LNG binnenvaarttanker met een laadvermogen van 2.250 kubieke meter is VEKA Group klaar voor de toekomst. ‘De GATE-terminal op de Rotterdamse Maasvlakte is de eerste en nu nog enige importterminal voor LNG in Nederland’, stelt projectmanager Wout van Wijnen. ‘Wij verwachten dat er in de komende jaren stroomopwaarts op de Rijn en Donau een aantal kleinere terminals zullen worden gerealiseerd. Dan zijn er LNG binnenvaarttankers nodig om deze te bevoorraden en VEKA kan die tankers leveren.’

Bijzonder aan de LNG binnenvaarttanker die nu in ontwikkeling is, is het feit dat het ‘boil off’ zeer laag is. ‘LNG is bij – 162ºC vloeibaar en zodra het opwarmt wordt het gasvormig’, legt Van Wijnen uit. ‘Wanneer de ladingtanks worden voorzien van de juiste isolatie kunnen wij de hoeveelheid “boil off” beperken zodat dagelijks niet meer dan circa 0,2% van de vloeibare lading wordt omgezet in gas. Dit gas kan weer worden gebruikt en omgezet in energie voor zowel de voortstuwing als de elektriciteit aan boord.’

Op dit moment zijn de voorbereidingen hiervoor in volle gang, maar regelgeving voor LNG als lading is nog niet bekend. ‘Zodra hierover meer bekend is, kunnen wij starten met de bouw van de eerste LNG binnenvaarttanker’, vertelt Van Wijnen. ‘Wij gaan ervan uit dat deze tanker medio 2015 in de vaart kan komen.’ Zodra de eerste LNG binnenvaarttanker is opgeleverd, heeft VEKA een complete serie LNG-schepen voor haar klanten beschikbaar. Behalve de binnenvaarttanker heeft VEKA ook LNG tankers in diverse formaten voor de zeevaart ontwikkeld.

Klein en flexibel
De LNG tankers en bunkertankers komen beschikbaar in een aantal uitvoeringen. ‘Elke uitvoering is optimaal ontwikkeld voor het te verwachten vaargebied. Er zal al op korte termijn behoefte zijn aan grote en kleine tankers en bunkertankers. De tanker die wij nu ontwikkelen, is met haar afmetingen van 86 bij 10,5 meter en een laadcapaciteit van 2.250 kubieke meter vrijwel overal inzetbaar. Wij hebben ook een concept klaarliggen voor een LNG binnenvaart transporttanker van 3.000 kubieke meter. Deze is met een afmeting van 125 bij 11,45 meter klein en smal genoeg om naar Basel te kunnen varen.’

Ruime ervaring met LNG
VEKA Group heeft ruim tien jaar ervaring met de ontwikkeling en bouw van LNG schepen. In 2003 leverde het concern haar eerste zeegaande LNG tanker op: de Pioneer Knutsen met twee LNG ladingtanks van elk 550 m3. Vorig jaar ontwikkelde VEKA Group drie LNG schepen:
– een zeegaand transportschip met twee LNG ladingstanks van elk 2.000 m3
– een zeegaande Combi tanker met één LNG ladingtank van 2.000 m3 en vier HFO, twee MDO en twee MGO tanks met een gezamenlijke capaciteit van circa 2.960 m3
– een binnenvaart containerschip varend op LNG met een containerlaadvermogen van 268 TEU

Specificaties LNG bunker/ transporttanker
– Lengte: 86,00 meter
– Breedte: 10,50 meter
– Maximale diepgang: 3,20 meter
– LNG Ladingcapaciteit: 3 LNG ladingstanks van elk 750 m3
– LNG voortstuwingtank: 1 LNG voortstuwingtank van 25 m3
– Voortstuwing LNG/elektrisch: 2 x 375 kW elektrisch aangedreven roerpropellers
– 1 x 375 kW elektrisch aangedreven boegschroef
– 3 x 285 kW LNG generatorset voor voortstuwing, boegschroef en ladingpompen
– 1 x 500kW nood diesel generatorset voor voortstuwing, boegschroef en ladingpompen