Kraanbedrijf Sarens doorbreekt impasse in transport cao

655

FNV Bondgenoten heeft een principeakkoord gesloten met kraanbedrijf Sarens uit Dordrecht over een drie procent loonsverhoging per 1 oktober 2014. Deze tijdelijke bedrijfscao geldt met terugwerkende kracht per 1 januari 2014.

Sarens is het tweede bedrijf dat voor een eigen cao kiest. Bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten vindt de stap van Sarens getuigen van gezond verstand. ‘Iedereen Kraanbedrijf Sarens doorbreekt impasse in transport caoheeft last van keiharde concurrentie en dalende marges. Maar je kunt die lasten niet eenzijdig op werknemers blijven afwentelen.’

Moeite met impasse

Sarens Nederland heeft net als de bond moeite met de cao-impasse. De directie heeft aan de commissie verticaal transport (VVT) die namens hen de onderhandelingen voert aangegeven dat zij wel graag op een fatsoenlijke cao uitkomen. ‘Ik vind dat bonden en werkgevers eruit moeten komen’, schrijft Leon Smit, financieel manager West Europa aan de commissie. ‘Het is absoluut geen signaal dat wij goede resultaten maken om drie procent te kunnen betalen, maar geen cao afspreken onder het mom om de bijna omvallende bedrijven te redden geloof ik ook niet in.’ Kraanbedrijf Sarens vraagt de VVT ook om onderhandelingen te beginnen voor een deelsector-cao in verticaal transport.

Impasse

Werkgeversorganisaties in Transport en Logistiek weigeren al maanden te onderhandelen over een nieuwe cao. Inmiddels werken alle bijna 140.000 werknemers ruim vijf maanden zonder cao. De werkgevers willen nul loonsverhoging, FNV Bondgenoten vraagt 3 procent erbij.  ‘Drie procent erbij betekent koopkrachtbehoud’, legt Groen uit. ‘Werknemers eisen een einde aan de moordende concurrentie op arbeidsvoorwaarden, over hun rug.’ (Bron: FNV Bondgenoten)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief