‘Kleine binnenvaart profiteert ook van Droge Lading Comite’

571

De kleine binnenvaart profiteert straks ook van de mogelijk maatregelen die het Droge Lading Comité (DLC) neemt bij schepen van meer dan 86 meter in de drogelading. Dat schrijft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu op vragen van Tweede Kamerlid Farshad Bashir van de Socialistische Partij.

Volgens de minister ondervindt de kleinere binnenvaart in de droge ladingvaart de gevolgen van de overcapaciteit onder grotere schepen in de vorm van een neerwaartse druk op de vrachtprijzen. ‘De kleinere binnenvaart Minister Schultz zegt niets verkeerds te hebben gedaanheeft zelf niet te maken met overcapaciteit die onder grotere schepen een structureel karakter dreigt te krijgen. Het overleg over de crisis in de binnenvaart concentreert zich dan ook op de aanpak van het capaciteitsoverschot in de grote droge ladingvaart (> 2.000 ton).’

Geen zin
De minister schrijft verder dat het geen zin heeft dat kleine schepen deelnemen aan het DLC. ‘Deelname van kleinere schepen is naar mijn weten niet uitgesloten, maar weinig zinvol omdat het verminderen van vervoerscapaciteit in deze categorie niet aan de orde is. Uiteraard kunnen schippers in andere segmenten hun inbreng leveren via de bestaande brancheorganisaties in de oplossing van overige knelpunten in de binnenvaart, bijvoorbeeld op het vlak van milieuprestaties, personeelsvoorziening of logistiek.’

Over Galle geen oordeel
Bashir wilde ook van de minister weten wat zij ervan vindt dat Frank Galle van Galle Makelaars in Schepen nauw betrokken is bij het maken van plannen om de crisis in de binnenvaart aan te pakken. Volgens hem heeft Galle veel geld verdiend aan het creëren van de overcapaciteit in de binnenvaart. De minister wil hier niet op ingaan. ‘Over de rol of positie van individuele ondernemingen of personen in dit verband heb ik geen oordeel.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter