DHL komt met Kjoe-baisikkel voor stedelijke distributie

516

ALMERE – DHL Express heeft er een nieuw voertuig bij: de Cubicycle, spreek uit [kjoe-baisikkel]. Het is een fiets op vier wielen met een afneembare container van een kubieke meter. De belangrijkste voordelen ten opzichte van andere fietsen zijn de inhoud en betere aansluiting op de operationele systemen.

Kjoe-baisikkel voor stadsdistributieDe Cubicycle rijdt op proef in Almere. Op 17 april kreeg Mark Pol, wethouder Economische Ontwikkeling en Financiën van de gemeente Almere, er bij het WTC symbolisch de eerste zending mee afgeleverd.

Cubicycle

De Cubicycle is gebouwd door Flevobike uit Dronten, bekend van de zogenaamde ligfietsen. Van die liggende positie en de snelheid die je daarmee ontwikkelt is ook gebruik gemaakt bij de Cubicycle. Bovendien heeft deze noviteit elektrische trapondersteuning, met name om in de eerste meters op gang te komen. ‘De Cubicycle rijdt lekker, is verrassend wendbaar en heeft een korte draaicirkel’, zegt Kees de Lange, Vice President Operations van DHL Express Nederland. ‘Ondanks de grote container van 80x120x100 centimeter, past de fiets prima op de fietspaden. Er is bijvoorbeeld rekening gehouden met de standaard afmeting van paaltjes op een fietspad. Ook de hoogte van de fiets is zo gekozen dat andere fietsers er goed overheen kunnen kijken.’ Daarmee onderscheidt de Cubicycle zich van bestaande hoge volumefietsen.

Meer ruimte

De container wordt los voorgeladen in een operationele vestiging van DHL Express. Daar is hij, met het formaat van een pallet, goed te hanteren in het gestandaardiseerde proces. De container wordt gevuld afgeleverd bij de fiets nabij het centrum. Dat maakt het proces nog efficiënter. Het grote verschil met de andere 35 fietsen die DHL in Nederlandse binnensteden gebruikt is dat ook grotere pakketten meegenomen kunnen worden. Ten opzichte van de Parcycle (pakjesbakfiets) en zeker in vergelijking met de rugzak bij de gewone fiets, biedt de container van de Cubicycle veel meer ruimte. Op een gemiddelde rit is deze beladen met 125 kilo aan zendingen en legt de fietskoerier zo’n vijftig kilometer per dag af.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief