Kandidaat-transportcommissaris EU blijft vaag over transport

497

‘Erg belangrijk’, ‘we blijven monitoren en evalueren’, ‘we zoeken natuurlijk de beste oplossingen’ en ‘ik hoop dat we vooruitgang kunnen maken bij dit of dat onderwerp.’ De nieuwe Sloveense kandidaat-transportcommissaris van Slovenië Violeta Bulc bleef volgens Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) maandagavond vaag over de maatregelen die moeten worden genomen in de transportsector.

Europees Parlement stelt 26 miljard beschikbaar voor transportnetwerkBulc verscheen voor een hoorzitting in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Slovenië moest een nieuwe Commissaris aanbieden omdat de heer Sefcovic – al unaniem goedgekeurd door de Transportcommissie – een andere post kreeg, en vice-voorzitter van de EU-Commissie is geworden.

Social dumping

Het viel Van Dalen op dat Bulc mensen essentieel noemde in het Europees transportbeleid. ‘Eerlijke werkomstandigheden, goede opleidingen en meer kansen voor jongeren en vrouwen in het transport. Social dumping in de transportsector kan rekenen op haar verzet. Voor mij is essentieel dat in alle vervoerssectoren social dumping wordt aangepakt. Social dumping is een serieuze verstoring van de vervoersmarkt en leidt tot een ‘rat-race to the bottom’ in kwaliteit en prijs van het vervoer. Helaas bleef Bulc in haar beantwoording vaag.’

Ecocombi

De ecocombi wil Bulc Europees helaas niet bevorderen. ‘Ze vindt het best als landen bilateraal proeven nemen om de langere en zwaardere trucks te gaan benutten. Dat antwoord vind ik te mager. ‘De ecocombi is milieuvriendelijk, en proeven in zowel Nederland als Duitsland hebben laten zien, dat de trucks de verkeersveiligheid niet benadelen. Zo’n nieuwe techniek en innovatie kun je als Transportcommissaris niet laten voor wat het is.’

Te onervaren

Van Dalen vindt Bulc zeker geschikt om een Commissaris post te krijgen. ‘Maar voor Transport is ze te onervaren en bleef ze tijdens de hoorzitting vaag.’ (Bron: Peter van Dalen)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief