Kamperende chauffeurs steeds groter probleem in Nederland

270

Buitenlandse vrachtwagenchauffeurs kamperen steeds vaker in Nederland. ‘Om hoge boetes in België en Frankrijk te omzeilen, kamperen ze de laatste maanden steeds vaker in Nederland’, constateert Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.

Van Rijssel had woensdagochtend een ontbijtgesprek met Tweede-Kamerleden. ‘Europese regels zijn duidelijk: de cabine is geen plek om je weekend door te brengen. Het probleem is dat Europese landen hier in de uitwerking verschillend mee omgaan. In Frankrijk geldt sinds kort een zware boete van 30.000 euro of één jaar gevangenisstraf. België hanteert een boete van 1.800 euro. In Nederland hanteren sommige gemeenten een boete van hooguit een paar honderd euro voor ‘Boete van 30.000 euro voor slapen in cabine is onacceptabel’vrachtwagenchauffeurs die op of langs de openbare weg overnachten. Dus je kunt uittekenen wat er gebeurt: chauffeurs willen de boete omzeilen, parkeren hun wagen in Nederland en pakken hier hun rust. Dat leidt tot ongewenste situaties.’

Recht op rustplek

Volgens Van Rijssel gaat het vooral om buitenlandse chauffeurs, bijvoorbeeld uit Bulgarije, Roemenië of Polen. ‘Vaak zijn ze maanden van huis en verblijven ze in uiterst oncomfortabele omstandigheden in en om hun vrachtwagen, zonder goede rustplek en sanitaire voorzieningen. Wij willen dat daar een einde aan komt. Geen enkele chauffeur kiest ervoor om drie maanden van huis te zijn en op zo’n manier te leven. Chauffeurs hebben vaak ook een gezin en recht op een normaal sociaal leven.’

Naast de arbeidsomstandigheden en de sociale aspecten wijst de CNV-bestuurder ook op de verkeersveiligheid. ‘De cabine is geen ideale plek om goed uit te rusten. Vaak is er omgevingsgeluid of slaat er opeens een aggregaat aan voor de koeling. Een chauffeur die niet uitgerust op pad gaat, is een gevaar op de weg.’

Handhaving moet beter

Van Rijssel pleit ervoor dat er in Europa meer lijn komt in de uitwerking en naleving van de regels. ‘In Nederland moeten de boetes ook fors omhoog. Bedrijven die de chauffeurs geen normale rust gunnen, moeten we hard aanpakken. De handhaving kan en moet ook een stuk beter.’ (Bron: CNV Vakmensen)

Meer over kamperende vrachtwagenchauffeurs:
Minister: ‘Chauffeur mag rusttijd doorbrengen waar hij wil’
‘Verbieden wekelijks rust chauffeur in cabine gaat te ver’
Europa tikt Frankrijk op vingers voor boetes cabinerust chauffeurs
TLN: ‘30.000 euro boete voor rust in cabine buiten proporties’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief