Kamervragen scheepsveilingen door Rabobank aan Rabobank

509

DEN HAAG – Tweedekamerlid Farshad Bashir (SP) heeft aan de ministers van Infrastructuur en Milieu en van Economische Zaken vragen gesteld over schepenveilingen door de Rabobank aan de Rabobank. Dit naar aanleiding van een bericht in Weekblad Schuttevaer.

SP: ‘Crisisplan binnenvaart ook voor kleine schepen’Bashir wil van de ministers weten of het klopt dat de Rabobank middels een eigen of een aan de Rabobank verbonden BV een deel van de schepen die geveild werden en waar zij zelf een hypotheek op had, heeft gekocht heeft. Hij wil weten welke constructie daar achter zit. Ook vraagt hij uitleg over het feit dat de Rabobank vervolgens aanspraak kan maken op een staatsgarantie van één miljoen euro per schip.

Minder schuld

Het Tweedekamerlid wil verder weten of de schuld van de schipper van het desbetreffende schip dan ook met één miljoen euro wordt verminderd of onverminderd blijft. ‘In het laatste geval, delen de ministers dan de mening dat dit onterecht is, als een groot deel van het verlies van de bank al door de Staat gecompenseerd is door de garantieregeling ter waarde van één miljoen euro per schip? En is dit een prikkel voor de Rabobank om een bod op een eigen schip uit te brengen om in ieder geval die één miljoen euro te kunnen incasseren?’

Ook wil Bashir weten wat de ministers ervan vinden dat vervolgens de schipper van een dergelijk schip weer aan het werk gaat als zogenaamde aflosser om zijn schulden af te lossen. ‘Deelt u de mening dat de Rabobank hierdoor een schip in eigendom krijgt met een miljoen euro subsidie en met aan boord een schipper die (een groot deel van zijn leven) gratis “25 uur per dag, 8 dagen per week” aan het werk moet om zijn schulden aan de Rabobank af te lossen?’

Verder wil het Tweedekamerlid weten hoe ervoor gezorgd gaat worden dat de Rabobank met deze gesubsidieerde schepen, met aan boord een aflosser, niet onder de kostprijs gaat varen en zo nog meer schippers in problemen gaat brengen. (Bron: Tweede Kamer)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief