Kamervragen over groeiend aantal Moldaviërs op trucks

316

De Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft Kamervragen gesteld over het toenemend aantal Moldavische vrachtwagenchauffeurs. De goedkope Moldaviërs zouden de Roemenen al aan het verdringen zijn.

FNV Bondgenoten trof dit weekeinde bij een enquête onder buitenlandse vrachtwagenchauffeurs al veel truckers van buiten de Europese Unie aan. Het ging voornamelijk om Moldaviërs, Oekraïners en Macedoniërs die nog goedkoper zouden zijn dan de Poolse en Roemeense chauffeurs.

Kamervragen over groeiend aantal Moldaviërs op de vrachtwagenUitvlaggen

De PVV’ers De Graaf, Beertema en Madlener willen van de ministers van SZW, BuZa en I&M weten hoeveel Nederlandse transportbedrijven uitvlaggen, en in hoeverre de aansturing bij het uitvlaggen daadwerkelijk gebeurt vanuit het andere land. ‘Ook willen we weten hoeveel Nederlandse vrachtwagenchauffeurs sinds de openstelling van de arbeidsmarkt voor Roemenen, Bulgaren en Polen hun baan hebben verloren en hoeveel Moldaviërs aanspraak kunnen maken op een Roemeens of Bulgaars paspoort of werkvergunning en hoeveel Oekraïeners op Hongaarse en/of Roemeense paspoorten en werkvergunningen. We willen van de ministers weten hoeveel chauffeurs uit deze landen voor Nederlandse bedrijven werken.

Actie ondernemen

De PVV wil verder dat de minister actie ondernemen tegen het kunnen kopen van paspoorten en rijbewijzen in Oost-Europa. ‘Ook vinden we dat parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs geen campings zijn. Koken op gascomfoors brengt grote gevaren met zich mee. Verder willen dat het kabinet de Nederlandse beroepschauffeur beschermt tegen oneerlijke concurrentie, o.a. door veel meer capaciteit bij politie en ILT vrij te maken voor controles en handhaving.

Sluiten

Uiteindelijk willen de PVV’ers dat Nederland alsnog de grenzen voor werknemers uit Oost-Europa sluiten en daarmee de arbeidsmarkt beschermt. (Bron: PVV)

Lees ook:
Macedonische chauffeurs steeds vaker spotgoedkoop de weg op

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief