‘Kabinet moet investeren in essentiële wegprojecten’

564

kabinetEVO en TLN roepen het kabinet op om de 500 miljoen euro die extra beschikbaar komt voor investeringen in infrastructuur, te investeren in projecten die eerder werden getroffen door bezuinigingen. Deze projecten zijn volgens de organisaties van belang voor het goederenvervoer en leveren op die manier een bijdrage aan het verdienvermogen van Nederland. Ze ontvangen een forse financiële steun van de regio’s, waardoor de bijdrage van het Rijk een hefboomeffect krijgt.

Vorige maand maakten minister Schultz van Haegen en staatssecretaris Mansveld bekend hoe zij de bezuiniging van zes miljard euro op infrastructuur willen invullen. ‘Dit plan leidde in enkele regio’s tot geschrapte of vertraagde wegprojecten, met negatieve gevolgen voor de regionale en landelijke bereikbaarheid.’

Het gaat om de volgende projecten:
A1 Apeldoorn-Twente: terugdraaien uitstel
A58 Eindhoven-Tilburg en Sint Annabosch-Galder: terugdraaien uitstel
A6 Aquaduct Scharsterrijnbrug: nog 50 miljoen euro nodig
A67 ‘No regret’-pakket Limburg en Noord-Brabant: nog 20 miljoen euro nodig
A67 Leenderheide-Geldrop fase 2: nog 30 miljoen euro nodig
N23 Alkmaar-Zwolle: nog 22 miljoen euro nodig
N35 Wijthmen-Nijverdal: nog 5 miljoen euro nodig
N50 Kampen-Kampen Zuid: nog 8 miljoen euro nodig