JDV Transport kiest voor Volvo FM Light met Work Remote

298

JDV Transport heeft onlangs een Volvo FM 450 Globetrotter XL Light Concept in gebruik genomen. Het voertuig is voorzien van een Work Remote: een draadloze afstandsbediening waarmee het laden kan worden vereenvoudigd. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer M.S. de Vries en Zonen.

JDV Transport heeft een vloot van in totaal 18 vrachtwagencombinaties waarvan 15 van het merk Volvo. Daarnaast rijden er een tiental vaste charters voor het bedrijf. Directeur-eigenaar van JDV, Jelle de Vries legt uit: ‘Wij zochten voor ons vaste werk met zeecontainers voor schrootvervoer naar een zo licht mogelijke combinatie. Die wens JDV Transport kiest voor Volvo FM Light met Work Remotehebben we neergelegd bij Volvo-dealer M.S. de Vries en die bleek een pasklare oplossing te hebben in de vorm van de Volvo FM Light Concept.’

7.000 kilo
Door te kiezen voor de Globetrotter XL cabine heeft de chauffeur alle luxe met onder meer een koelkast en voldoende ruimte. Met de 450 pk uitvoering van de 11-liter Euro 6-motor is er bovendien voldoende vermogen en blijft het eigen gewicht beperkt tot 7.000 kilo. ‘En dat met 150 liter brandstof, een PTO en een gevulde tank hydraulische olie’, verklaart Jelle de Vries.

De oplegger weegt 7.300 kilo en met een lege container daar bij opgeteld blijft er een netto laadvermogen over van 27 ton. ‘Voor België en Duitsland is dat optimaal. Daar mogen wij 44 ton wegen vanwege het gecombineerde vervoer wat wij doen. Dat is meer dan anderhalve ton extra laadvermogen per rit, en dat telt door.’

Work Remote
Volgens De Vries wordt overbelading van de afzonderlijke assen voorkomen doordat de container op het chassis is te verschuiven. ‘De chauffeur kan met de Volvo Work JDV Transport kiest voor Volvo FM Light met Work RemoteRemote de aslast per as aflezen terwijl hij naast de combinatie staat. Door met de container te schuiven (ook via de Work Remote, red.) kan hij de optimale beladingsgraad per as bepalen. In en uit de cabine klimmen om de aslast(en) te kunnen aflezen, is dus verleden tijd en dat scheelt niet alleen tijd, maar is ook arbo-vriendelijk.’

Minder lege kilometers
JDV heeft een nieuw concept ontwikkeld. ‘Wij reden vaak ‘plat’ (zonder container, red.) naar Duitsland om daar lege 20-voet zeecontainers te beladen met schroot. Die containers worden vervolgens bij Duitse containerterminals overgeslagen op binnenvaartschepen. We hebben echter ook ritten met schroot in afzetbakken van en naar Duitsland. We hebben een nieuw concept ontwikkeld waardoor we minder lege kilometers maken en dat met een hoger netto laadvermogen.’

De oplossing die JDV bedacht, is om met een beladen afzetcontainer voorzien van twistlocks naar Duitsland te rijden. Die container wordt na lossing afgezet bij een terminal waarna de combinatie zijn rondjes in Duitsland kan rijden voor de aanvoer van zeecontainers naar de terminal. Tijdens de laatste rit, terug naar Nederland wordt de eigen container weer opgezet en beladen voor klanten in Nederland. ‘Op die manier besparen we maandelijks zo’n 2.000 lege kilometers en dat zijn er dus 25.000 per jaar.  Voor dit concept hebben we een compleet nieuwe oplegger laten bouwen. Die moest zo licht mogelijk zijn, maar wel met een kipperfunctie en de mogelijkheid van verticale belading.’ (Bron: Volvo)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief