Invoering ERTMS systeem voor spoor lijkt ‘Fyra-fiasco’ te worden

519

De ontwikkeling van het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS voor het spoor dreigt volgens betrokken experts op een fiasco uit te lopen. Dat komt onder meer door een conflict tussen de NS en ProRail. Dit meldt de Volkskrant.

Invoering ERTMS systeem voor spoor lijkt een 'Fyra-fiasco' te wordenERTMS is de nieuwe Europese standaard voor traffic management en treinbeveiliging. Het biedt voordelen op het gebied van veiligheid en interoperabiliteit. Daarnaast kent ERTMS potentiële voordelen op het gebied van capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid.

Problemen
Bij proeven met het nieuwe veiligheidssysteem doen zich technische problemen voor. Het ministerie van Infrastructuur is op de hoogte van de problemen, maar bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer zijn ze vorige week niet aan bod gekomen. De experts van het proefbedrijf mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement: hun is een spreekverbod opgelegd.
Ook lijkt het ministerie van Infrastructuur tot nu toe veel te optimistisch over de kosten. Staatssecretaris Mansveld trok twee miljard euro uit voor het systeem, experts schatten de kosten op vijf tot acht miljard euro.

Opheldering
Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) meldt op Twitter dat Mansveld opheldering moet geven over ‘mogelijke miljardentegenvaller bij spoorsysteem ERTMS’. (Bron: Volkskrant)

Lees ook:
BV Nederland moet bij invoering ERTMS niet wiel uitvinden
ERTMS-railsimulator voor STC
Duitsland voor invoering ERTMS op Europese corridors
KNV: ‘Eerst Programma Hoogfrequent Spoor afmaken’
Tientallen miljoenen EU-subsidie voor Nederlandse infraprojecten

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter