Intermodal Links moet containers van de weg halen

504

Ecorys heeft de dienst Intermodal Links op de gelijknamige website www.intermodallinks.com gelanceerd. Intermodal Links is een online zoekmachine die het mogelijk maakt om de beste en snelste intermodale dienstverlener te vinden voor het vervoer van containers tussen 450 terminals in Europa.

Intermodal Links moet containers van de weg halenIntermodaal transport (transport waarbij meer dan één vervoerwijze wordt ingezet, zoals combinaties van binnenvaart, spoor, weg en short sea) is volgens Ecorys een prima alternatief voor wegvervoer. ‘Het kan aanzienlijke besparingen opleveren én bijdragen aan het verminderen van files door een reductie van het aantal vrachtwagens op de snelwegen. Bedrijven kiezen nu nog vaak automatisch voor wegvervoer omdat het aanbod van intermodaal transport versnipperd en onoverzichtelijk is.’

Gratis
De nieuwe en gratis dienst Intermodal Links brengt de diverse transportopties bijeen. De zoekmachine biedt met één druk op de knop volledig en actueel inzicht in transportduur, frequentie, vertrekdagen en contactinformatie van een groot aantal aanbieders van containertransportdiensten per binnenvaart, spoor en short sea. Intermodal Links combineert de diensten van 45 transport operators (spoor, binnenvaart en short sea) en biedt ruim 6.000 directe verbindingen en 250.000 indirecte verbindingen (met 1 extra overslag) tussen 450 containerterminals in Europa.

Minder CO-2
Een rekenvoorbeeld toont de potentiële maatschappelijke waarde aan van Intermodal Links, bovenop gemak en de besparingen voor de directe gebruikers. ‘Als via elk van de genoemde 6.000 directe verbindingen met een frequentie van 1,5 per week, 50 weken per jaar, één extra container (TEU) wordt vervoerd via intermodaal transport in plaats van via de weg, dan worden 450.000 containers van de weg gehaald. Dit komt overeen met 265.000 vrachtwagens (uitgaande van het gemiddelde van 1,7 TEU per vrachtwagen). Deze vrachtwagens achter elkaar op de snelwegen zouden een file opleveren van 5.200 kilometer, gelijk aan de afstand van Rotterdam naar Moskou en terug. De gepaard gaande netto energiebesparing is gelijk aan 10% van het jaarverbruik van Rotterdamse huishoudens. Tevens zou de CO2-uitstoot met 20% kunnen worden teruggebracht.’