Inspectie wil een derde minder overbeladen vrachtwagens

418

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil overbelading in het wegvervoer terugdringen onder de tien procent. Nu is dat nog vijftien procent. Daarvoor werkt de ILT samen met Rijkswaterstaat. RWS gebruikt Weigh in Motion (WiM)-systemen om overbeladen trucks op te sporen. Naast sensoren maken ook camera’s deel uit van de WiM-systemen.

Inspectie wil aantal overbeladen trucks met een derde verminderenVia camerabeelden kan de ILT de kentekens achterhalen van voertuigen die in de fout zijn gegaan en daarmee de eigenaar en/of vergunninghouder opsporen en aanspreken. ‘Overvolle vrachtwagens kunnen onaanvaardbare schade toebrengen aan het wegdek. Met alle gevolgen voor de veiligheid en bereikbaarheid’, zegt Kai Feldkamp, plaatsvervangend directeur Ontwikkeling en Services van. ‘De gegevens uit WiM maken het mogelijk om overbeladen voertuigen op wegen op te sporen.’

Inspectie

‘WiM is niet alleen een mooi voorbeeld van hoe informatievoorziening Rijkswaterstaat helpt zijn verantwoordelijkheden als netwerkbeheerder goed uit te voeren’, zegt Feldkamp. ‘Het helpt ook de ILT zijn toezichts- en handhavingstaken uit te oefenen. Daarom werken we nauw samen met deze instantie. Het is mooi dat we ze daar vanuit Rijkswaterstaat in het bijzonder mee van dienst kunnen zijn.’

Gegevens over overbeladen voertuigen op de weg worden vanuit WiM automatisch gestuurd naar de webapplicatie Real Time Monitor (RTM). Hier vindt de verwerking, opslag en publicatie van de gegevens van alle weegpunten plaats. De ILT kan dankzij RTM in ‘real time’ haar toezichts- en handhavingstaken op overbeladen voertuigen uitvoeren.

Inspectie wil aantal overbeladen trucks met een derde verminderenBeheer en onderhoud

Het beheer en onderhoud van alle WiM-systemen werd onlangs gegund aan de combinatie Cofely/ARS. Daarvoor tekenden Kai Feldkamp namens Rijkswaterstaat en de directeuren Marcel Helsdingen (ARS) en Wouter Persoon (Cofely) het managementstatement. ‘Doel is dat één leverancier verantwoordelijk wordt voor het beheer en onderhoud. Het contract loopt tot februari 2018 met de mogelijkheid om het driemaal met een periode van twee jaar te verlengen.’ (Bron: RWS/Foto: BAM)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief