ING: ‘Verkoop van trucks daalt in 2014 met twintig procent’

362

De verkoop van trucks daalt in 2014 met ruim twintig procent van 12.900 tot 10.000 stuks. Een echt herstel op de Nederlandse truckmarkt blijft hier volgens de ING nog mee uit.

Met de Euro-VI subsidie en de vrijwillige afschrijvingsregeling was eind 2013 sprake van een verkoopgolf. Investeringen zijn hiermee vooral verplaatst. Onderliggend is het Volvo onderzoekt verplaatsen productie van Zweden naar Gentinvesteringsklimaat in de transportsector nog zwak. Vervanging van de nog grote generatie 2008-voertuigen kan de afzet in 2014 stimuleren. Ook kan een nieuw in te stellen Nederlandse subsidieregeling in de loop van het jaar een positief effect hebben.

Trailerafzet stijgt licht
De trailerafzet bleef in 2013 per saldo redelijk goed overeind op een niveau van 8.700 eenheden. Na een ‘truckjaar’ zijn de vooruitzichten voor de trailermarkt gematigd positief. Met een stabiele en verouderende vloot zullen de vervangingsinvesteringen hier naar verwachting licht aantrekken tot 8.900 eenheden (+2%). Dat grotere transporteurs en verhuurders weer meer aandacht hebben voor investeringen is positief. Toch blijft de markt ook hier achter bij niveau’s uit het verleden.

Nieuw evenwicht
Waar de economie ruim vijf jaar na intrede van de crisis in rustiger vaarwater komt, lijkt de Nederlandse truckmarkt structureel te zijn veranderd. Door daling van het marktaandeel in het internationale wegtransport is de markt blijvend kleiner. Bovendien is het proces van uitvlagging naar Oost-Europa nog niet afgerond. Nederlandse bedrijven richten zich voor groei meer op logistieke dienstverlening. Nieuwe afzet moet daarmee vooral komen uit vervanging van nationaal ingezet materieel of uit gespecialiseerde hoek. Rationelere èn professionelere investeerders Terwijl de afzetmarkt een nieuw evenwicht zoekt, worden transporteurs rationeler en kijken ze professioneler naar investeringsproposities.

Nieuwe realiteit
Waar de truckvloot krimpt, blijft de Nederlandse trailervloot redelijk op peil. Toch zijn ook hier de tijden veranderd. Bedrijven anticiperen niet meer op toekomstige groei en kijken beter naar benutting. Bovendien is de vraag veel volatieler dan voorheen. Hiermee gaat ook de trailermarkt een andere toekomst tegemoet, al is het verschil met het verleden minder groot dan bij de trucks. (Bron: ING)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter