ING: ‘Overcapaciteit blijft binnenvaart in de weg zitten’

825

De aanhoudende overcapaciteit blijft volgens ING Economisch Bureau het functioneren van de binnenvaart in de weg zitten. ‘Na een omzetdaling van 6,9% in 2012 daalt de omzet dit jaar naar verwachting op nieuw met 2%, bij een stabiliserend vrachtvolume’, schrijven de economen in het Kwartaalbericht Transport & Logistiek van de bank.

ING: ‘Overcapaciteit blijft binnenvaart in de weg zitten’Vooral in de droge ladingvaart zorgt volgens de ING de grote overcapaciteit van ongeveer vijftien procent voor grote marktdruk. ‘Door het karakter en structuur van de branche past het aanbod van scheepscapaciteit zich op korte termijn niet aan. In het voorjaar van dit jaar bleef daarbij ook het lage water uit, wat tijdelijk voor verlichting kon zorgen.’

Tankvaart
Door een hogere toegevoegde waarde en uitfasering van enkelwandige tankers tot 2019 weet de tankvaart zich beter te handhaven. Opvallend is dat het kolenvervoer voor de energiesector door prijsdaling aan een (tijdelijke) opmars bezig is. Zo is de overslag bij de kolenterminals in zowel de Amsterdamse als Rotterdamse haven de eerste maanden van dit jaar met dubbele cijfers gegroeid.

In contrast met de penibele situatie van de sector is er onder Nederlandse verladers
juist toenemende belangstelling voor de binnenvaart. Onder de naam Lean and Green Barge Lanes wordt ingezet op de doorontwikkeling van nationale corridors.

Hoewel op korte termijn de belangrijkste uitdaging is om een gezonde balans terug te brengen, blijven er mogelijkheden liggen in het containervervoer.

Meer cijfers en trends

twitter