ING: ‘Omzet binnenvaart in 2014 nog één procent in de min’

432

De binnenvaartondernemer ziet zijn omzet in 2014 nog steeds dalen. Volgens de ING stijgt het vervoerde volume van de binnenvaart weliswaar met 1,5%, de omzet daalt volgend jaar met één procent. Volgens de bank blijft door de overcapaciteit vraag en aanbod uit balans. Hier is nog weinig in veranderd.

ING: 'Omzet binnenvaart in 2014 nog in de min'Ondanks dat het vrachtvolume zich redelijk ontwikkelt blijft de binnenvaart het zwaar houden. Vooral in de droge ladingvaart blijft de overcapaciteit fors. Een snelle oplossing hiervoor is er niet. In combinatie met de grote versnippering blijft dit volgend jaar op de vrachttarieven en de bedrijfsresultaten drukken. Hierdoor daalt de gemiddelde omzet (incl. tankvaart) naar verwachting met 1%.

Kolen onder druk
Met dank aan een aantrekkende industriële productie en de groei van handelspartner Duitsland neemt het vrachtvolume in de binnenvaart weer toe. Toch staat de grote vervoersstroom van ruwe grondstoffen naar Duitsland onder andere door de opkomst van groene energie wel onder druk. Ruim 90% van de ijzererts en kolen die in de havens van Amsterdam en Rotterdam binnenkomen wordt over de grens vervoerd.

Binnenlands
De binnenvaart binnen de eigen landsgrenzen zit duidelijk in de lift. Steeds meer verladers van eindproducten gaan gebruik maken van de binnenvaart, waarmee het containervervoer groeit. Vanaf 2014 kunnen de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte de rol van de binnenvaart op dit vlak gaan vergroten. Tijdelijk kan daarnaast de capaciteitsbeperking op de Betuwelijn een licht positief effect hebben.

Niet alle ladingstromen ontwikkelen zich in 2014 gunstig, het bouwgerelateerde vervoer (o.a. zand/grind) verbetert naar verwachting nog niet. (Bron: ING)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter