ING: ‘2014 wordt trailerjaar’

387

De Nederlandse truckmarkt valt dit jaar fors terug. De afzet daalt naar verwachting met ruim 20% tot een kleine 10.000 trucks. Terwijl de truckmarkt volgens ING een correctie doormaakt, laat de trailerafzet dit jaar naar verwachting een groei van zeker 15% zien. Dit wijst erop dat er na een ‘truckjaar’ onder investeerders nu sprake is van een ‘trailerjaar’.

In de eerste helft van 2014 viel de Nederlandse afzet van trucks met 19% terug ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van eind vorig jaar was de daling nog veel forser. Toch is het onderliggende beeld aanzienlijk positiever, omdat hier volgens de bankeconomen een flinke vertekening in zit.

ING: ‘2014 wordt trailerjaar’Naar voren

‘Met de fiscaal gedreven eindspurt van eind 2013 hebben wegtransporteurs veel geplande investeringen in nieuwe Euro VI-trucks voor 2014 naar voren gehaald. Aangezien de truckmarkt traditioneel gevoelig is voor prijsprikkels werden daarmee in december 2013 bijna drie keer zoveel trucks op kenteken gezet dan een jaar eerder. Zonder deze verstoring zou de afzet juist 5% tot 10% hoger uit zijn gekomen ten opzichte van vorig jaar.’

Meer trailers

Dat de aandacht van bedrijven na 2013 dit jaar meer naar de trailermarkt zou verschuiven lag volgens de ING voor de hand. ‘Toch heeft de afzetgroei de verwachting nog overtroffen. Dit is deels verklaarbaar door een aanmerkelijk groter dan verwachte uitgestelde vraag. De investeringen lagen immers al vijf jaar op een relatief laagniveau. Bovendien zijn verhuurders weer gaan investeren, wat een groot effect heeft. De afzet groeide in het eerste half jaar met 24% naar 5.850 trailers.’

Hoewel de afzetstijging in de tweede helft lager zal zijn, verwachten de economen van de bank dat de groei over het hele jaar met totaal 10.000 tot 10.500 trailers niettemin zeker 15% hoger uitkomt. ‘Ook in de eerste helft van dit jaar zien de grote trailerbouwers Schmitz en Krone hun marktaandeel toenemen. Krone realiseert zelfs een aandeel van 31% tegenover 27% vorig jaar.’ (Bron: ING/Foto: Cargobull)

Lees ook:
Nederland verkoopt meer lichte en minder zware vrachtwagens

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief