In vier jaar tijd nog geen trein op nieuwe railterminal in Lanaken

810

Railport Lanaken, ook wel de Albertterminal genoemd, heeft sinds de ingebruikname in 2011 nog geen enkele trein ontvangen. De exploitant geeft zichzelf volgens Dagblad De Limburger nog een half jaar de tijd daar verandering in te brengen.

In vier jaar tijd nog geen trein op Railterminal LanakenIn 1990 ging de spoorlijn Lanaken-Maastricht dicht en sedert 1995 was Lanaken vragende partij voor de reactivering van deze lijn. ‘De aanhouder heeft uiteindelijk gewonnen’, schreven Gobo uit Lanaken en de Container Terminal Stein destijds als exploitanten van de Albertterminal. ‘Op volle capaciteit zou de Albertterminal jaarlijks zo’n 30.000 vrachtwagens van de weg halen. Wij hebben de ambitie om deze doelstelling binnen de drie jaar te realiseren.’

Subsidies

Met behulp van de nodige subsidies legde ProRail in Nederland een zes kilometer lang nieuw spoor aan. De Belgische spoorinfrastructuur Infrabel trok de lijn door op Belgisch grondgebied. Toen de werken waren voltooid en het sein werd op groen gezet voor de ingebruikname van de investering lag er een vertakking naar het industrieterrein in Lanaken, een overslagkade, vier sporen met een maximumlengte van 600 m en meer dan 2 ha verharde oppervlakte. Het project was volgens de initiatiefnemers uitgegroeid tot een heuse ‘terminal’, dus kreeg het de naam Albertterminal en werd de vennootschap ‘Railport Lanaken’ opgericht. (Bron: Dagblad De Limburger)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief